Redactie

Magnolia

Aan het einde van de jaren 1990 stond er ineens een nieuwe lichting Amerikaanse cineasten op die klaar waren met de zeitgeist van hun tijdperk, alle sarcasme, fatalisme en postmodernisme overboord gooiden, en gewoon weer films gingen maken met de volumeknop in het rood. We zagen de debuutprenten van cineasten als David O. Russell en Paul Thomas Anderson, die ook nu nog hun stempel op de Amerikaanse cinema blijven zetten.

Anderson brak in 1997 door met het magistrale Boogie Nights, maar zijn grootste film tot nu toe is deze Magnolia: een gedurfde slice of life-prent, waarin de levens van een hele resem personages (Tom Cruise, Julianne Moore, John C. Reilly, Philip Seymour Hoffman, enzovoort – een cast van klassebakken, kortom) elkaar kruisen op één dag in Los Angeles.

Met speciale vermelding voor Tom Cruise, die met deze prent eindelijk eens uit zijn helden- en bravejongensstramien brak door de rol van een misogyne levenscoach voor mannen op zich te nemen. “Respect the cock!”, schreeuwt hij in de massa toehoorders die veel te veel hebben betaald om hem te horen, een nieuwe strijdkreet voor de heer der schepping in een – zeker voor dat tijdperk – onder nieuwe mannelijkheid, metroseksualiteit en andere vrouwelijke logica gebukt lopende wereld.

Vrijdag 13 januari op VT4 om 23u30

 

Gerelateerde artikelen

Reacties zijn gesloten.