Het gerucht dat Apple een goedkopere iPhone op de markt zou zetten, is tijdens de afgelopen jaren al wel vaker komen bovendrijven. Nieuwe berichten zetten de geruchtenmolen weer volop in gang, maar snijden ze hout?

De Taiwanese website Digitimes meldt dat Apple werkt aan een budgetvriendelijke versie van de iPhone voor China en andere opkomende markten. Digitimes citeert anonieme bronnen uit Apples toeleveringsketen, die beweren dat het toestel een groter scherm en nieuw design krijgt, maar veel goedkoper zal zijn dan de huidige iPhone 5.

De anonieme bronnen van Digitimes staan niet meteen bekend als erg betrouwbaar. Bovendien lijkt het zeer onwaarschijnlijk dat een goedkopere iPhone een groter scherm zou krijgen dan de iPhone 5. Grotere schermen gaan immers meestal net gepaard met duurdere toestellen.
 


Ook de Wall Street Journal doet zijn duit in het zakje van de iPhone-geruchten. Volgens de Journal wil Apple een goedkopere iPhone mogelijk maken door gebruik te maken van een plastic (polycarbonaat) behuizing, in plaats van aluminium. Andere onderdelen zouden kunnen worden gerecycleerd van oudere modellen.

Het bericht van de Wall Street Journal klinkt al iets geloofwaardiger dan dat van Digitimes, maar het is lang niet zeker dat een goedkopere iPhone effectief zijn opwachting maakt. De Wall Street Journal dekt zich dan ook in door te melden dat Apple “nog steeds van het plan zou kunnen afzien”.

Volgens Bloomberg heeft Apple al samen gezeten met Amerikaanse telecomoperatoren, om een goedkopere iPhone op de markt te brengen aan een prijs tussen 99 en 149 dollar. Bloomberg citeert hiervoor een anonieme bron die bekend zou zijn met de plannen van Apple.

Koerswijziging
Of de geruchten nu kloppen of niet, analisten zijn het er alleszins over eens dat een goedkopere iPhone nog niet zo’n slechte zaak zou zijn voor het bedrijf. Vooral de concurrentie van Samsung, dé smartphonekampioen van het moment, zou Apple onder druk kunnen zetten om naar andere segmenten van de markt uit te breiden.

Tot nu toe probeerde Apple de meer prijsbewuste klanten aan te spreken door de oudere modellen goedkoper aan te bieden. Een budgetversie van de iPhone zou een radicale verandering in strategie betekenen voor het bedrijf uit Cupertino. Maar sinds Tim Cook aan het roer staat, lijkt zo’n verandering van koers niet meer onmogelijk. Eind vorig jaar zagen we nog de introductie van een kleinere (en vooral ook goedkopere) iPad mini.