Review: inFamous 2

Ooit was Cole MacGrath een gewone fietskoerier. Tot hij na ongeluk in een postapocalyptische wereld ontwaakt en plots over superkrachten beschikt. Een wereld waarin alleen hij – en jij dus – het verschil kan maken. Goed- of kwaadschiks…

Het ‘Beest’ komt eraan. We hebben het over een wezen dat is opgetrokken uit pure vernielzuchtige kracht en dat de Amerikaanse oostkust met de grond gelijk maakte. Als Cole MacGrath, je spelpersonage en de hoofdrolspeler in dit actieavontuur, dit monster wil stoppen, moet hij afzakken naar de broeierige zuiderse stad New Marais voor de finale confrontatie.

Het wordt meer dan een duel, want de ronddolende mutanten en machtsgeile lokale dictator Joseph Bertrand III zijn maar enkele van de levensgevaarlijke extra obstakels op uw pad in deze hoogspanningsgame. inFamous 2 is een actiegame die verschillende troeven met succes uitspeelt. Zo beschik je over een spelpersonage dat qua spring- en klimtalent niet hoeft onder te doen voor Spider-Man.

Zoek je eigen pad
Dat geeft je een bijna onbegrensde bewegingsvrijheid in de uitgestrekte, levendige en vaak gevaarlijke spelwereld van New Marais. Je rent tegen een rotvaart door de straten, springt van dak naar dak, glijdt over elektriciteitskabels en geen gevel is veilig voor je klimkunstjes.

Naast de missies die het verhaal voortstuwen, vind je overal wel een uitdaging. Iemand heeft je hulp nodig of je aanvaardt speciale missies waarbij er tegen de klok gestunt moet worden. Voor de taaiere opdrachten kun je ook alle kanten uit. Kies je voor de frontale aanval, ben je meer voor de sluipmoordenaar die vanuit het niets en bij verrassing toeslaat, of ga je voor een combinatie van beide?

Bepaal je eigen route, op de grond of ver daarboven, voor het benaderen van je objectief en/of voor het eventueel weer snel uit de voeten maken achteraf. Er is geen goede of slechte manier, er is alleen slagen of falen.

,

Aan jou ook de keuze in de rol die je in dit verhaal wilt spelen. De wereld in inFamous 2 is verdeeld. De verschillende machtsblokken hebben hun eigen agenda en deinzen niet terug voor geweld of burgerslachtoffers.

Aan de ene kant is er de tot de tanden bewapende militie van Joseph Betrand III, een man die vastbesloten is om alles wat hij als onzuiver vindt uit te roeien. En omdat je over onverklaarbare bovennatuurlijke krachten beschikt, hoor je daar ook bij. Aan de andere zijn er de gemuteerde moeraswezens die steeds driester te keer gaan. Ten slotte zijn er nog… Ach, daar kom je spelenderwijs zelf maar achter.

Goed of kwaad
Als Cole beslis jij wie en waar je te hulp schiet en wie je aan zijn lot overlaat. Je kunt uitgroeien tot een soort superheld, de nieuwe hoop van de overgebleven mensheid. Niets houdt je echter tegen om de wereld tot een nog troostelozer oord te maken en als een opportunist enkel jouw eigen agenda te volgen. De morele keuzes die je maakt, zullen niet alleen je uiterlijk doen veranderen, maar zullen ook bepalen welke nieuwe speciale vaardigheden je kunt aanleren.

Goed en kwaad worden in deze game gepersonifieerd in Kuo en Nix. Kuo is een voormalige geheim agente die je zal bevrijden uit de klauwen van Betrand. Zij zet Cole vooral aan tot moreel goede acties. De speler die op haar suggesties ingaat, wordt daarvoor beloond met enkele van de paranormale ijsvaardigheden waarover Kuo beschikt.

Haar cryokinesis- en beperkte teleportatiekrachten zijn overigens heel welkom in vele heikele situaties. Kuo’s tegenhanger heet Nix, een op wraak beluste killer die dood en verderf zaait met haar controle over olie en vuur. Volg haar weinig menslievende voorstellen en je verknoeit gegarandeerd je goede karma, maar daarvoor krijg je heel ontvlambare krachten voor in de plaats.

Bovenop dit uitgebreide missieaanbod kun je inFamous 2 in een handomdraai zelf missies maken en die via het PlayStation Network delen met anderen. Dit is uniek in het open wereldgenre en garandeert je een virtueel eindeloze reeks nieuwe uitdagingen.

,

Dat geeft vonken
Welk pad of aanpak je ook kiest, er zal vaak en hard gevochten moeten worden. En daar komen Cole’s superkrachten in het spel. De man is een wandelende elektriciteitscentrale. Hij schiet langgerekte stroomstoten uit zijn handen die vijanden ter plekke roosteren, hij creëert chaos met elektrische wervelwinden en hij kan decorobjecten zoals auto’s optillen en wegslingeren om er een of meer vijanden mee te verpletteren.

Opgelet: Cole beschikt dan wel over bovenmenselijke krachten, kogelvrij is hij zeker niet. Zoek uit welke speel- en vechtstijl je het beste liggen en specialiseer je tot een onhoudbare natuurkracht. Met wat geëxperimenteer ontdek je verrassend sterke combinaties en met elke nieuwe vaardigheid komen nieuwe tactische mogelijkheden om uitdagingen van veraf of heel dichtbij, brutaal of op een slinksere manier met succes en lijfbehoud te volbrengen. Samen met de visueel verbluffende weergave en het sterke verhaal is het die totale vrijheid die inFamous 2 tot zo’n robuuste beleving maken.

Met de klimvaardigheid van Spider-Man en bovenmenselijke superkrachten van een X-Men gespecialiseerd in offensieve en defensieve moves van een dodelijk hoog voltage, kerf of liever schroei je je eigen verhaal. Je kunt nobel de onschuldigen bijstaan in deze harde tijden of gewoon je eigen agenda volgen.

Een missie is nooit verder weg dan de volgende straathoek en de moeilijkheidsgraad, die vaak gevoelig hoger ligt dan in de originele game, vereist een doordacht gebruik van je alsmaar meer gespecialiseerde vaardigheden.

Intens, goed afgewerkt en door de mogelijkheid om missies gemaakt door andere spelers naar jouw game te downloaden, goed voor tientallen, zo niet honderden uren spelplezier. Aanrader!