Videowebsite YouTube bestaat vijf jaar. In die korte periode is het uitgegroeid van een kleine, onbekende website tot een wereldfenomeen.

“Toen we het YouTubedomein registreerden op 14 februari 2005, wilden we een plaats creëren waar iedereen met een camera en een internetverbinding terechtkon”, zegt Chad Hurley, medeoprichter en algemeen directeur van YouTube.

Vijf jaar later hamert YouTube nog meer op de principes die zijn creatie mogelijk maakte:

Video geeft mensen een stem
Van klaslokalen tot landen in oorlog, van de Engelse koningin tot de King of Pop, van de paus tot de president van de Verenigde Staten: video heeft de kracht om de meest diverse gezichten en culturen de wereld rond te sturen.

Wij slagen wanneer onze partners slagen
YouTube heeft een heel gamma aan contentleveranciers: Hollywoodstudio’s, beginnende regisseurs en vloggers die het gewone in het uitzonderlijke kunnen omtoveren. Creatie van informatie is niet YouTubes zaak, het is die van de gebruiker. Maar het openbreken van media en distributie betekent wel dat de website hen van het grootste publiek ter wereld kan voorzien, net zoals de gereedschappen die nodig zijn om creaties te beheren.

Video evolueert snel, YouTube moet sneller evolueren
Het internet evolueert met de snelheid van het licht. YouTube lanceert constant nieuwe producten en wil steeds een stap voorblijven. Het wil de standaard worden in online videoaanlevering. Hoge kwaliteitsvideo’s moeten op elk apparaat kunnen afspelen zonder lang te laden. Overal, op elk ogenblik.

En of het nu 1.080p-video of 3D ondersteunt of werkt aan automatische spraakherkenning, YouTube probeert telkens te innoveren met het oog op de beste gebruikerservaring.