Disney en YouTube gaan samen programma’s maken. Die zullen zowel bij Disney als op de filmpjessite te bekijken zijn.



De overeenkomst omvat volgens de New York Times een intentie om samen tien tot vijftien miljoen dollar te besteden aan programma’s. Die worden geproduceerd door Disney en via een gemeenschappelijk kanaal op Disney.com en YouTube aangeboden. Het kanaal zal ook een selectie van amateurvideo’s bevatten die worden geüpload naar YouTube.

Volgens de New Yorkse krant legt de samenwerking de zwakheden van beide spelers bloot. Disney verliest momenteel aan populariteit bij jonge kijkers ten op zichte van het hippere YouTube. Door de combinatie kan een van de oudste spelers in het kindermedialandschap opnieuw jonge kijkers voor zich winnen.

YouTube anderzijds wordt volgens de krant nog te vaak gewantrouwd door ouders. De site heeft weliswaar een strikt beleid dat bijvoorbeeld geen erotisch materiaal toestaat. Toch blijft de site een verzameling van video’s waaronder een deel amateuristische uploads die niet altijd even lief en vriendelijk zijn. Dat Disney nu professioneel gemaakte uitzendingen gaat aanbieden op YouTube, is daarom goed voor de geloofwaardigheid van de videosite.