Dat YouTube ongekend populair is weten we. Elke minuut wordt er zo'n 300 uur aan videomateriaal op de site ge-upload en ruim een miljard gebruikers zijn goed voor honderden miljoenen kijkuren per dag. Maar ondanks die hoge aantallen zoekt YouTube naar nieuwe manieren om geld te genereren, want tot nu toe wordt er amper winst gemaakt.

YouTube werd in 2006 voor zo'n anderhalf miljard dollar overgenomen door Google. Die proberen nu het tij te keren en de site winstgevend te maken en volgens The Wall Street Journal gaan ze dat doen door o.a. meer gegevens van gebruikers te verzamelen en meer reclames te tonen. De huidige omzet wordt al voornamelijk gegenereerd door reclames. Die reclames brachten in 2014 ongeveer 3,5 miljard euro in het laatje, maar dat werd vervolgens bijna volledig besteed aan het maken van nieuwe content en het verbeteren van de infrastructuur.

En dus zouden ze daarom reclames wat gerichter af gaan stemmen op inviduele gebruikers. En daarvoor zouden ze nog meer gegevens van gebruikers nodig hebben, want tot nu toe houdt de site enkel het surfgedrag van bezoekers in de gaten. Daarnaast zouden ze video's vaker automatisch af willen laten spelen om reclames te tonen en zich ook gaan richten op oudere gebruikers. Tot slot probeert YouTube ook bekende internetsterren (zoals Psy van Gangnam Style) aan boord te houden. De start-up Vessel heeft namelijk al veel andere YouTube-sterren gestrikt met lucratieve deals.