YouTube heeft een nieuwe visie over hoe online video’s bekeken kunnen worden op grote schermen. Het nieuwe project werd YouTube Leanback gedoopt.

YouTube Leanback is de nieuwste naam voor een idee dat al een tijdje meegaat binnen het videobedrijf. Productmanagers en allerhande specialisten zoeken al lang naar een unieke interface voor de zogeheten ‘10-foot experience’, ook bekend als televisiekijken van op de sofa.

Dat betekent dat er bij de navigatie geen muis gebruikt wordt en de invoermogelijkheden heel eenvoudig moeten zijn. YouTube denkt dat ze met Leanback de manier hebben gevonden om ervoor te zorgen dat mensen vaker hun site gebruiken. De gemiddelde gebruiker kijkt per dag vijftien minuten naar YouTube, en vijf uur naar de televisie.

Hoe Leanback precies werkt, zie je in het filmpje hieronder, maar het vertoont alleszins gelijkenissen met de vorige poging die YouTube in die richting ondernam: YouTube XL.

Gebruikers kunnen met enkele toetsen makkelijk door Leanback navigeren: onder de schermvullende video kun je andere videostromen opvragen en raadplegen; aan de bovenkant kun je een zoekveld tevoorschijn toveren. Interface-ontwerper Julian Frumar: “Alle navigatiecommando’s zijn gebaseerd op de pijltjestoetsen en de Enterknop.”

Het project is momenteel nog in bèta. Zo is er bijvoorbeeld nog geen versie van Leanback in HTML 5, maar werd het in Flash ontwikkeld.