Een YouTube-muziekvideo die beschermde opnamen gebruikte van de filmreeks Die Hard is wegens piraterij van de site gehaald. Nu is de video terug met een nieuw couplet en opnamen van het net uitgebrachte vierde deel van de film.

De leden van de rockband Guyz Nite hadden hun nummer 'Die As Hard You Can', een hommage aan de Die Hard-films met acteur Bruce Willis in de hoofdrol, voorzien van een beeldcompilatie uit de afgelopen drie verschenen films. De video was, in tegenstelling tot veel filmparodieën die op YouTube circuleren, louter positief over de actiereeks. Toch werd de clip vorig jaar augustus op last van eigenaar 20th Century's Fox offline gehaald, omdat de studio geen toestemming had gegeven voor het gebruik van de filmsnippers.

'Die As Hard As You Can' is nu terug in de lucht en voorzien van een nieuw, vierde couplet. De songteksten gaan vergezeld van beelden uit het pas verschenen vierde filmdeel 'Live Free Or Die Hard'. Bijna honderdduizend mensen hebben de clip inmiddels bekeken en ook de plotseling weer opgedoken oude versie heeft vergelijkbare bezoekersaantallen getrokken.

Guyz Nite vertelden de New York Times dat ze benaderd zijn door Fox om de geboycotte video te verlengen, als promotiestunt voor de nieuwe film. Als dank ontvingen de bandleden kaartjes voor de première van afgelopen vrijdag en krijgen ze waarschijnlijk een plek op de binnenkort te verschijnen DVD van 'Live Free Or Die Hard'.

De bijkomende publiciteit zal ze zeker geen hoofdpijn bezorgen. De bandleden ontkennen dat ze al vorig jaar door Fox zijn benaderd om de oorspronkelijke video op te nemen. "Het is de ultieme mannenfilm en het is één van onze favorieten," zegt Jim Marsh, de 28-jarige zanger van Guyz Nite.

De video van Guyz Nite is een succesvol voorbeeld van een reclamemodel dat steeds meer in zwang raakt. Virale marketing, waarbij - als het werkt - een storm van mond-tot-mondreclame op internet opsteekt dankzij slinks neergezette teksten of video's, wordt door steeds meer bedrijven ingezet om gratis publiciteit te krijgen.