Gamereview: Assassin’s Creed 3

Ondanks dat het al de vijfde Assassin's Creed titel is, draagt deze toch nummer drie. Deel twee bestond namelijk uit drie delen, kwestie van het overzichtelijk te houden. Assassin's Creed 3 brengt een gloednieuwe grafische engine, een nagelnieuw tijdperk, en een Amerikaanse protagonist. De charismatische Ezio is niet meer, maar heeft plaats gemaakt voor de steriele American native Connor.

Amerikaanse revolutie
De Amerikaanse revolutie is geen onbelangrijk deel in onze geschiedenis, maar tot nu toe zijn er amper games rond gemaakt. Daar maakt Assassin's Creed 3 komaf mee. Belangrijke gebeurtenissen zoals de Boston Tea Party of de Battle of Bunker Hill worden mooi digitaal vertaald, maar nog indrukwekkender is het oude New York of Boston. Deze twee steden zijn zonder twijfel het hoogtepunt in deze game. Ze bevatten heel veel detail, en de nieuwe grafische engine doet daar nog een schepje bovenop.

Het is een interessant tijdperk, maar voor alle niet-Amerikanen zal het weinig extra betekenis hebben. Je zult daarom ook lang niet zo'n intrigerende figuren tegenkomen, zoals Leonardo Da Vinci of Machiavelli in de vorige Assassin's Creed games. Nu moet je het doen met andere grote namen zoals George Washington en William Molineux, en die zijn voor ons eigenlijk een stuk minder interessant.

Minder sluipen, meer actie
Assassin's Creed 3 zit propvol spelelementen die ervoor zorgen dat dit de grootste Assassin's Creed game tot nu toe is. Naast het hoofdverhaal zijn er nog tal van andere dingen te doen: dieren jagen, konvooien aanvallen, schatten zoeken, bordspelen in pubs, en letterlijk nog véél meer. Je zult je geen seconde vervelen.

Daarnaast is deze Assassin's Creed voor de eerste keer minder gericht op sluipen, maar meer op brute actie. Dat vinden we eigenlijk wel zonde, want net al dat sluipwerk is toch wel het sterkste punt van alle vorige games in deze franchise. Nu moet je veel meer met wapens schieten en granaten, en blijven je verborgen steekmessen rond je polsen veel minder gebruikt. Zonde, maar dat neemt niet weg dat Assassin's Creed 3 lekker speelt. Je moet gewoon even zelf de knop omdraaien als je een fan bent van sluipen in plaats van schieten.

Assassin's Creed 3 is duidelijk een game die een nieuwe weg inslaat. Actie is belangrijker dan sluipen, maar die wissel staat niet in de weg hoe gigantisch groot deze game is. Heb je maar een beperkt budget om een game te kopen en wil je er het maximale uithalen? Dan is Assassin's Creed 3 de grootste game die je voorlopig dit najaar kunt kopen. Haal die tomahawk maar boven en geniet van dit geschiedenisspektakel.