Toon alles (8)
Cedric Van Loon

Het roofdier in kou
Zo’n vrij te verkennen open spelwereld nodigt uit tot afdwalen van de centrale verhaallijn. Dat doe je zoals zoveel dingen in Far Cry 3 niet zonder risico, maar je verdubbelt er de lengte van je singleplayerbeleving mee en het geeft deze tropische eilandengroep nog meer textuur. Het is altijd duidelijk wat je te doen staat om de plot voort te stuwen, maar tijdens het eerste anderhalf uur word je in vermakelijk en intens vermomde praktijklessen alle opties en gameplaymechanismen aangeleerd. Daarna word je meestal helemaal vrijgelaten in de keuze van je volgende objectief en hoe je dat wenst aan te pakken.

Als Jason sta je er meestal alleen voor. De vijand is niet alleen numeriek sterker, hij beschikt vaak ook over heel wat vuurkracht. Dat wil niet zeggen dat een brutale, frontale aanval op een goed ingegraven groep tegenstanders noodzakelijkerwijs op een zelfmoordmissie uitdraait, maar de slimme speler zal al snel een tactiek kiezen die het beste op de situatie en tegelijk ook op zijn persoonlijke speelstijl aansluit. Bijvoorbeeld door eerst een paar wachtposten ongezien te besluipen en geruisloos uit te schakelen. Of door de vijand vooraf van op relatief veilige afstand met een scherpschuttersgeweer uit te dunnen. Afleidingsmanoeuvres, dodelijk verrassende flankaanvallen en andere guerrillatactieken worden al snel een tweede natuur.

Jagen op groot wild
Ondanks die open spelwereld en de grote vrijheid in wat je doet of juist niet doet, geeft Far Cry 3 een heel samenhangende indruk. Dat heeft één en ander te maken met de overtuigingskracht van de game en de manier waarop die uitgestrekte, levensgevaarlijke speeltuin steeds meer van zijn geheimen prijsgeeft. De tussenfilmpjes slagen erin om heel wat hoofdrolspelers een diepgang te geven die zeldzaam is voor videogamepersonages. Al betreft het in sommige van de minder prettige, gestoorde gevallen dat je ze heel wat beter leert kennen dan je zelf had gewild. Tenslotte kan ik je hier ook al vertellen dat je personage zowel fysiek als mentaal door een hel gaat, vol dramatische ontwikkelingen die duidelijk hun sporen nalaten op zijn karakter.

Je kan je ook - al dan niet recreatief - bezighouden met de jacht op middelgroot tot groot wild. Huiden van niet altijd ongevaarlijke dieren leveren behalve een mooi bedrag ook mogelijkheden op om je uitrusting op te waarderen. Voel je je meer op je gemak met een granaat meer op zak? Vil een paar wilde varkens voor de gepaste draagtas. Geef je liever geen geld uit aan gezondheidsdrankjes? Pluk dan zelf de juiste kruiden. Over geld gesproken, je spekt je portefeuille sneller wanneer je - vaak, maar niet altijd linke - karweitjes voor eilandbewoners opknapt en het kan zeker geen kwaad om gesneuvelde tegenstanders van hun cash te ontdoen.