Zelden hebben we zo’n geanimeerde lancering gezien als bij SimCity. Vanaf de dag van de lancering in Amerika, en twee dagen later in Europa, brak de hel los. SimCity vereist namelijk een permanente internetverbinding om te spelen. Niet echt handig als de servers niet werken.

Na twee weken zijn er ondertussen 20 extra servers toegevoegd bij de initiële 7(!) vanaf de lancering. Een inschattingsfout noemen ze dat. Een viertal dagen na de lancering was alles opnieuw in orde, maar Maxis heeft nog wel enkele functies uitgeschakeld om de servers te ontlasten. Leaderboards zijn weg, maar ook de allersnelste Cheetah-speelsnelheid. Vooral dat laatste is een zware handicap op het spel. Maar dus: SimCity is eindelijk terug!

Wedergeboorte

De allereerste SimCity-game dateert van 1989, zeg maar de Oudheid in de videogamesector, en de laatste van 2003. Je zou dat kunnen lezen als een teken dat het genre zijn beste jaren gehad heeft of als hoog tijd voor een wedergeboorte.

In het eerste geval stond op deze plek een andere game besproken, dus werd het de tweede optie. En gelukkig maar, want de formule waarin je de virtuele pet opzet van zowel een stadsplanner als burgemeester heeft nog niets aan spelplezier en verslavingskracht ingeboet.

Je poot commerciële, residentiële en industriële zones neer. Je zorgt voor een optimale stroomvoorziening en verkeersinfrastructuur, houdt rekening met een honderdtal factoren en stuurt continu bij al naargelang het niet altijd even voorspelbare gedrag van de honderden of duizenden inwoners die je stad bevolken.

Het klinkt als gortdroog gedoe, maar deze gestaag voortkabbelende, nagenoeg stressloze gameplay laat toe om af en toe een kwartiertje lui achteroverleunend naar alle bedrijvigheid in je metropool te kijken. SimCity heeft een hoog verslavingsgehalte, maar soms komt daar ook wel wat frustratie bij kijken. Soms kan je stad heel vreemd reageren op verkeerssituaties, handelscontracten of spoeddiensten.

Bij ons gebeurde het regelmatig dat de processoren niet meer werden verhandeld, tot je manueel de constructie verwijderde en opnieuw bouwde. Dure affaire! Gelukkig zitten er geen bugs tussen die het spel volledig onspeelbaar maken, maar het kan wel af en toe vervelend werken.

Goede buren

Elke stad kan je vormen naar verschillende specialisaties: studentenstad, gokparadijs, oliewinning, etc. en via grote verkeersaders zijn ze met elkaar verbinden. Voor het eerst kun je de wereld waarop je deze steden uitbouwt ook met andere spelers delen. Het mag dan iets minder leuk zijn om altijd online te moeten zijn, ook als je alleen speelt, maar het blijft geweldig om de inwoners van een andere spelersstad hun geld te zien uitgeven in de jouwe.