Toon alles (6)
Cedric Van Loon

Helaas heeft Maxis door het samenspelen de bouwoppervlakte gevoelig verkleind tegenover SimCity 4. Twee bij twee kilometer is natuurlijk veel te klein voor een grote stad, daarom dat je goed moet samenspelen met elkaar omwille van plaatsgebrek. Hier had Maxis gerust mogen kiezen om bij spelers die privé spelen, een grotere bouwoppervlakte te geven. Nu zal je altijd klagen over plaatsgebrek van zodra je twee uur in een stad bezig bent. Dat kan niet echt de bedoeling zijn.

Virtuele muur

SimCity is op zijn best de eerste 10-15 uur in een stad. Vanaf dan lijk je precies tegen een virtuele muur aan te lopen. Je stad is maximaal uitgebuit, natuurlijke bronnen zoals water worden schaars, je industrie maakt massa’s winst als je goed bent gestart, en elk gevoel van voldoening is weg. Je bent ermee klaar, alleen maar omdat je te weinig plaats hebt om verder uit te breiden.

Dat gevoel hadden we niet bij SimCity 4, dus ergens zit er toch iets fout in de nieuwste SimCity. Het is een vreemd gevoel, want de euforie bij de start van elke stad is wel op zijn plaats. We hebben ondertussen al 6 nieuwe steden gebouwd, en telkens met plezier een 10-15 uur in gespendeerd.

SimCity is eigenlijk tegelijk een complexe game door de massa aan informatie, maar ook een toegankelijke versie waar je telkens met een goed gevoel aan een nieuwe stad kan starten. Het altijd online spelen zal bepaalde spelers tegen het hoofd stoten, maar eens je daarnaast kan kijken, zie je behoorlijk veel potentieel in SimCity door samen te spelen. Zonde dat je landgoed zo krap is en bepaalde bugs soms roet in het eten gooien.

2/2