Gamereview: Sonic & SEGA All-Stars Racing Transformed: Mario Kart-killer

Sonic & SEGA All Stars Racing Transformed is een gruwelijk lange speltitel. Veel te lang in mijn ogen, maar los daarvan startte ik toch met de nodige vooroordelen aan deze game. De vorige Sonic racegame was een leuke middenmotor, maar kon niet echt wedijveren met die klassiekers van Nintendo. Het algemene gevoel zat er nooit goed bij. Blijkbaar hebben ze daar bij SEGA goed verder gewerkt…

Sonic Transformed houdt het deze keer niet alleen ter land, maar gaat ook ter zee en in de lucht. Je eerste idee is totale chaos in deze game. Alle tracks lijken ietwat onoverzichtelijk, en als je geen fan bent van SEGA-games, weet je al niet direct welk personage te kiezen. Pas na een half uurtje racen begint stilaan door te dringen dat Sonic Transformed weldegelijk goed aanvoelt.

Pittige races

Deze kartgame is niet bepaald gemakkelijk. Als Mario Kart-veteraan heb ik het zelfs al in de eerste races behoorlijk moeilijk om telkens de gouden medaille te halen. Je kunt per race drie sterren verdienen: 1 ster voor minimum een derde plaats bij gemakkelijke tegenstanders, 2 sterren voor dezelfde plaats bij moeilijke tegenstanders en drie sterren voor extra pittige tegenstanders waar je altijd eerst moet eindigen.

Ondanks dat het moeilijk winnen is, pakken ze je niet elke keer vlak voor de finish met een raket. Iets wat eerder tot ergernis leidde bij Little Big Planet Karting. Deze kartgame is leuk om met vrienden te spelen, maar ook alleen.

Per vliegtuig of boot

Buiten de klassieke races zijn er verschillende spelmodes die de revue passeren om het geheel fris te houden. Daarnaast zijn de circuits heel mooi vormgegeven, met momenten zelfs briljant. Een dikke pluim voor SEGA. Bovendien verandert een circuit soms in bepaalde secties in een tweede of derde ronde, zodat je ineens per vliegtuig of per boot verder moet.

De power-ups zijn tamelijk klassiek, niets dat we al eens ergens anders hebben gezien. Desondanks blijven ze uiterst efficiënt en heeft SEGA een goede balans gevonden tussen aanval en verdediging.

Wii U extra's

De Wii U-versie heeft als extra Metal Sonic vanaf de start vrijgespeeld, net als enkele stickers. Op de GamePad zie je vanuit vogelperspectief waar iedereen rijdt, en welke power-ups ze te pakken hebben. Een leuk extra tactisch element. Het is wel zonde dat de Wii U versie nog niet Wii U Chat ondersteunt, net als spelen op de GamePad als de televisie niet beschikbaar is.

,

Kortom: Sonic & SEGA All Starts Racing Transformed is eindelijk het Mario Kart-alternatief waar iedereen op zat te wachten, SEGA-fan of niet. Nintendo gaat nog goed moeten oppassen wat het uit zijn hoed gaat toveren voor zijn volgende Mario Kart, want Sonic Transformed legt de lat behoorlijk hoog.