Tot voor kort was NAD één van die hifispecialisten die geen hoofdtelefoon in het aanbod had. Dat is allerminst een probleem, maar het maakt de introductie van de VISO HP50 - een rechtstreekse aanval op het premiumsegment van de mobiele hoofdtelefoonmarkt - er natuurlijk wel opmerkelijker op.

Toegegeven, wel meer audiofabrikanten zetten de jongste tijd een soortgelijke stap - denk maar aan KEF, Onkyo of Bowers & Wilkins - maar dat gegeven maakt de drempel er niet kleiner op. Een nieuw domein van de audiomarkt betreden houdt immers niet alleen kansen in voor een merk, het brengt ook problemen mee.

Zo is er in regel bijvoorbeeld gevoelig meer R&D nodig voor dit soort startoperaties, om maar meteen het meest evidente obstakel bij naam te noemen.

En toch is de stap logischer dan hij lijkt. In de eerste plaats omdat het niet alleen bij deze HP50 blijft. Jawel, NAD heeft nog meer hoofdtelefoonlekkers voor ons in petto in de nabije toekomst. Maar minstens even belangrijk is dat NAD bij de ontwikkeling van zijn hoofdtelefoons niet helemaal van nul moest vertrekken.

Wat heet, het kon gebruikmaken van een schat aan ervaring in de persoon van chief-designer en PSB-oprichter Paul Barton. PS-wie? PSB (www.psbspeakers.com), een audiofabrikant die in de eerste plaats bekendheid verwierf met hoogwaardige speakers, maar in de VS ook al een tijd erg positieve reacties krijgt op zijn... juist, hoofdtelefoons. Laat PSB dan ook nog eens tot dezelfde Lenbrook-groep behoren als NAD, en de mensen van New Acoustic Dimension zouden wel gek geweest moeten zijn om die know-how links te laten liggen.