Toon alles (3)

Ruime soundstage

Draai of keer het je zoals je wil, met een alles-in-één-speler verlies je grotendeels het wijde stereogevoel. Naim heeft met de Muso wel slimme ingrepen gedaan om toch kamervullend te kunnen spelen, zonder het allemaal uit één punt lijkt te komen. Dat doet natuurlijk elke fabrikant van dergelijke toestellen. Maar als we de briljante herinterpretatie van Vivaldi’s Vier Seizoenen door Max Richter afspelen (vanaf Qobuz in lossless, via Airplay), dan staan we toch even paf. Wat een volwassen geluid komt uit deze muziekdoos, onwaarschijnlijk. De vioolpartijen klinken zeer goed, met alle nuances en met het nodige tempo, en goed onderscheiden van de andere delen van het orkest. Hetzelfde ervaren we ook bij de mooi soundtrack door Craig Armstrong van ‘Far from the Madding Crowd’, overigens een Amerikaanse film met een sterke vertolking van Matthias Schoenaerts zoals je hem nog nooit hebt gezien.

Er zit ook veel subtiliteit in de lage tonen bij de Muso. Luide bassen zijn nooit een probleem, maar ook zorgen dat ze snedig en ritmes klinken is al moeilijk. Naim is daar perfect in geslaagd. Zelfs al spelen we het nieuwe album van The Prodigy af, toch houdt de Muso zich goed stand.Het is tevens mooi om te horen dat de befaamde muzikaliteit waar de Britten sterk in zijn ook bij de Muso aanwezig. We stoffen Heavy Soul van Paul Weller eens af - en schrikken terloops dat het album alweer 18 jaar geleden verscheen, we worden oud - en genieten prompt opnieuw van die klassieker. De Muso heeft er geen enkel probleem mee om zowel Wellers stem als gitaar mooi neer te zetten.