Geluid

Review: APart Vinci 2125

APart is een naam die bij hifiliefhebbers niet meteen een belletje zal doen rinkelen. Echt verrassend is dat niet: dit Belgische merk – een onderdeel van Audioprof – richtte zich tot voor kort louter op zakelijke gebruikers. 

Dat is bij de Vinci 2125 20th Anniversary Limited Edition wel anders: het gaat om een geïntegreerde versterker die goed beslagen op het ijs komt en resoluut op de consumentenmarkt mikt. Naast een verzorgd voor- en eindversterkergedeelte, is er bovendien een 24 bit/192 Khz DAC aanwezig voor digitale audiobronnen. Een handige toevoeging, die je tegenwoordig steeds vaker bij geïntegreerde versterkers en ook voorversterkers ziet.

De specificaties van de Vinci 2125 mogen op het eerste zicht vrij courant zijn, de styling is dat niet. Die doet eerder denken aan rack-mounted toestellen uit de domoticasfeer. Dat uit zich in een stevige diepte (45 centimeter) maar geringe hoogte (8 centimeter). Ook de twee uit de kluiten gewassen koelvinnen op de zijkanten van het chassis trekken de aandacht. Ze staan er trouwens niet voor niets, want ze worden behoorlijk warm wanneer de versterker een tijdje actief is.

De constructiekwaliteit mag alvast gezien worden: de APart Vinci is gebouwd als een tank en ook de afwerking is – ondanks het eerder industriële design – erg verzorgd. Het gewicht van goed elf kilogram valt in die optiek eigenlijk nog reuze mee.

,

Die kwaliteitsindruk zet zich door wanneer we de voor- en achterkant onder de loep nemen. Je merkt al meteen dat er niet bezuinigd is op de terminals: uiterst links en rechts zitten stevige luidsprekeraansluitingen in WBT-stijl, en daar tussenin een aantal verzorgd uitgevoerde analoge en digitale ingangen.

Ook de IEC-stroomaansluiting en losse stroomkabel kunnen op onze goedkeuring rekenen. Voor vinylliefhebbers is er ook nog een phono-ingang aanwezig, die dankzij de schakelaar op de achterzijde ingezet kan worden met zowel MM- als MC-cartridges.

Wat wel ontbreekt is een tape-uitgang en pre-out. Wie een subwoofer wil aansluiten op de APart, zal dus gebruik moeten maken van een sub met high-level ingangen voor luidsprekerkabels.
 


Op de voorkant ziet de Vinci 2125 er een stuk minimalistischer uit. Naast de aan/uit-knop is er een duidelijk leesbaar, dimbaar display aanwezig met blauw oplichtende tekst, en rechts zit een vrij kleine multifunctionele knop. Draaien naar links en rechts regelt het volume in stapjes van 0,5 dB, terwijl je met een duwbeweging langs de beschikbare ingangen bladert. Een kind kan de was doen. 

Bij het inschakelen van de versterker blijkt de Vinci het volume ook automatisch ietsje terug te schroeven, een nuttige veiligheid. 

APart levert ook een IR-afstandsbediening mee, en die is op z’n zachtst gezegd opvallend. Ze is volledig uit metaal vervaardigd en weegt zo’n 200 gram (inclusief batterijen). Daardoor ziet ze er bovengemiddeld chique uit, terwijl de toetsen ondanks hun kleine afmetingen makkelijk hanteerbaar zijn. Bovendien is ze ook overzichtelijk en functioneel; je kan er rechtstreeks naar de gewenste ingang mee schakelen.

Toch noteren we hier ook een paar puntjes van kritiek. Zo voelt de drukactie nogal hard aan, en doordat er geen rubberen voetjes onder zitten kijk je er best mee uit wanneer je ze op een krasgevoelig oppervlak legt. De versterker in- of uitschakelen met de remote blijkt niet mogelijk, en om de batterijen te wisselen zal je de kleine, meegeleverde schroevendraaier moeten bovenhalen. Dat zijn geen deal-breakers, maar we willen het toch even kwijt.


,

Een versterker die meer dan 1.000 euro moet kosten, haal je natuurlijk niet in huis voor de features alleen. Hij moet in de eerste plaats lekker klinken en een divers aanbod luidsprekers correct kunnen aansturen.

Op dat laatste vlak stelt de Vinci 2125 alvast niet teleur, want het eerste kenmerk dat opvalt is het gevoel van controle en autoriteit dat deze versterker uitstraalt. Met name bij de JBL Studio 590-luidsprekers in onze testruimte valt dat op: de laagweergave van de grote vloerstaanders klinkt ‘rock solid’, en doet een doorsnee AV-receiver met een vergelijkbaar prijskaartje klinken alsof hij op platte banden rijdt.

Ook bij wat moeilijker aanstuurbare speakers zoals de Teufel Ultima 800 MKII laat zich dat horen, al moet de Vinci dan duidelijk harder werken – iets wat niet onlogisch is, gezien de gevoelig lagere efficiëntie van die speakers (86 dB) in vergelijking met de JBL’s (92 dB).

Dat gezegd zijnde hadden we in onze ruimte nooit het gevoel dat er een gebrek is aan vermogen; we vermoeden dat de 80 watt (bij 8 ohm) in de meeste (woon)kamers wel zal volstaan met luidsprekers met een gemiddelde gevoeligheid.

Als we op fluisterniveau willen luisteren, merken we echter een vreemd trekje op: de APart activeert vrij snel automatisch de mutefunctie, in plaats van op slaapkamervolume te spelen.
 


Ook louter klankmatig is deze versterker een meevaller. In combinatie met de eerder vernoemde JBL’s en de Stream Magic 6 van Cambridge Audio krijgen we een rijk maar geraffineerd geluid te horen dat bulkt van het detail.

 

Een mooi voorbeeld daarvan horen we bij Charlie Haden’s ‘Passport’, een track die – net als de andere nummers op The Private Collection – baadt in een rokerige jazzclubatmosfeer. De muziek en ‘bijgeluiden’ die deze opname extra kleur geven – denk aan het sporadisch getinkel van glazen of gestommel uit het publiek – worden mooi gelaagd weergegeven, zodat je veel inzicht in de opname krijgt. Bij de explosieve drumsolo die halfweg dat nummer wordt ingezet geeft de Vinci ook blijk van een prima dynamiek.

Stemmen klinken eveneens prima, zoals we merken met Bon Iver’s gelijknamige album. Van kleuring is er amper sprake; er lijkt slechts een miniem tikje warmte te worden toegevoegd. 

De digitale ingangen – waarbij een Sigma-Delta AD1955 chip voor de digitaal-analoogomzetting instaat – blijken een handige aanvulling. De DAC heeft een eerder helder, analytisch karakter in vergelijking met onze eigen Meier Audio Corda StageDAC (met Wolfson WM8741’s in dual-mono mode), terwijl de lage tonen iets minder dik worden neergezet.

Mooi meegenomen is dat je hem alle courante bitdieptes en samplingrates kan voorschotelen tot 24 bit/192 kHz, zodat je ook bij hi-res muziek niet tegen compatibiliteitsproblemen aan zal lopen.

,

Met de Vinci 2125 20th Anniversary Limited Edition heeft APart een prima klinkende versterker in huis die uiteenlopende speakers zonder enig probleem leven inblaast. Het geluid staat als een huis, met een rijke klank waarin toch voldoende ruimte wordt gelaten voor kleine nuances.

Tel daar nog de mooie DAC en de meer dan degelijke bouwkwaliteit bij, en je hebt een versterker waaraan je jaren plezier kan beleven.

Gerelateerde artikelen

Reacties zijn gesloten.