Geluid

Review: APart Vinci 7

In de Vinci-luidsprekerlijn van APart Audio is deze Vinci7 de onbetwiste topper. Hij deelt een aantal kenmerken met zijn kleinere broertje – de Vinci5, eveneens een tweewegspeaker – maar ziet alles net wat groter.

Dat vertaalt zich onder meer in een grotere basreflexbehuizing, die met een hoogte van 37 centimeter, een breedte van 22 centimeter en een diepte van ruim 31 centimeter behoorlijk kloek is voor een boekenplankluidspreker. In die grotere luidsprekerkast zitten ook grotere drivers, met name een 1-inch soft-dome tweeter uit zijde en een 7-inch grote mid-laageenheid die in een die-cast frame is opgehangen. Opnieuw respectabele cijfers voor dit segment.

Beide units worden bijgestaan door een basreflexpoort op de achterzijde van de speaker, waar ook de speakerterminals zitten. Het gaat om degelijke schroefterminals die geschikt zijn voor naakte kabels, banaanstekkers en spades. Liefhebbers van bi-wiring of bi-amping kunnen zich trouwens helemaal uitleven met de Vinci7, want APart monteerde op iedere speaker twee paar terminals die onderling verbonden worden door een koperen brug.

De speaker zit verpakt in een mooi laagje glanslak, en de grilles die op beide speakers prijken worden met magneetjes op hun plaats gehouden. Luister je liever zonder doek, dan kan dat dus zonder visuele nadelen – temeer omdat ook de drivers en de baffle van de speaker er verzorgd uitzien. Wel doet het allemaal eerder zakelijk aan, dus zonder tierelantijntjes of accenten in een frivoler kleurtje of materiaal.

,

Om de Vinci7 op de ideale hoogte te positioneren – met de tweeter op oorhoogte dus – zijn er verschillende opties. Zo kan je de speakers een plaatsje geven op een stevige kast – de Vinci 7 weegt ruim tien kilogram – of op de optionele stands van APart. Zowel vanuit praktisch als klankmatig oogpunt verdienen speakerstands de aanbeveling, temeer omdat de stands van APart specifiek op maat van de Vinci zijn gemaakt.

Ook deze stands hebben een stijlvol maar eerder zakelijk ontwerp, zodat ze er net wat minder elegant uitzien dan de mooiste concurrerende designs – zoals de stands die Bowers & Wilkins aanbiedt voor boekenplankluidsprekers als de CM1 en CM5. De APart-stands laten zich wel opvallend makkelijk monteren – iets dat in mindere mate opgaat voor de eerder vermelde B&W-exemplaren – zodat je ze met één paar handen in elkaar gestopt krijgt.

Ze zorgen voor een stabiele basis die net als de speakers verzorgd is afgewerkt in zwarte glanslak. We vinden het alleen spijtig dat er geen mogelijkheid voorzien is om de speakers op de stand te verankeren. Er zitten immers geen bevestigingsgaten in de speakers of stands, al levert APart wel zelfklevende rubberen ‘pootjes’ mee die de speaker op z’n plaats houden.

De stands vullen met lood of zand is overigens niet mogelijk, en er is ook geen kanaal voorzien waar je de luidsprekerkabels door kan leiden. In dat licht vinden we de adviesprijs van 144,99 euro (per stand) net wat aan de hoge kant.

,

Aangezien de beknopte handleiding van de Vinci7 niet al te gedetailleerd ingaat op de plaatsing van de speakers, besluiten we op safe te spelen door de speakers vrijstaand op de stands in onze testruimte te zetten. Op die manier wordt de invloed van nabijgelegen muren zoveel mogelijk uitgeschakeld. Na een beetje heen en weer geschuif plaatsen we de speakers een kleine twee meter uit elkaar zonder toe-in, zodat ze recht de ruimte in stralen.

Het eerste wat opvalt zodra we in onze luisterstoel plaatsnemen, is de riante podiumafbeelding die de Vinci’s neerzetten. Met name in de breedte lijkt de soundstage veel ruimtelijker dan de fysieke begrenzingen van onze testruimte toelaten, en er is ook behoorlijk wat diepte hoorbaar. Op dat vlak doen de Vinci7’s een beetje denken aan de R-serie van KEF – nog steeds een referentie op dat punt. Alvast geen verkeerde binnenkomer.

Ook met de imaging – een klassieke troef van boekenplankluidsprekers – zit het meer dan goed. Alle instrumenten en zanglijnen krijgen een duidelijke plaats in het geheel, terwijl de speakers zelf ‘verdwijnen’ in de muziek. Het zorgt voor een intrigerende luisterervaring met live-opnames, maar ook met elektronische muziek kunnen de Vinci7’s voor een haast absurd ‘trippy’ effect zorgen.

Dat merken we maar al te goed wanneer we Felt Mountain van Goldfrapp in de cd-speler duwen en een bombardement van bliepjes en slepende melodielijnen de voorste helft van onze ruimte inpalmt, waarbij de fysieke grenzen van onze luisterruimte opnieuw met gemak overstegen worden. Tel daar nog bij dat de Vinci7’s ook heel wat details laten horen, en met de basis zit het meer dan goed.

,

Tonaal komt de Vinci behoorlijk neutraal uit de hoek, waarbij hij misschien net wat naar de heldere kant neigt. Zo wordt het hoog sprankelend weergegeven zonder vermoeiend te zijn – althans: wanneer de opnames niet te fel of sterk gecomprimeerd zijn – en ademt ook het mid een zekere rust uit.

Net zoals bij andere speakers van deze grootte is de laagweergave minder indrukwekkend wat pure extensie betreft, maar met de controle en snelheid zit het goed. Een compromis waar we zeker mee kunnen leven, en waar je eventueel zelf nog wat aan kan doen door de speakers dichter bij een muur te plaatsen of – beter nog – een subwoofer toe te voegen.

APart geeft voor de Vinci7 overigens een impedantie op van 6 ohm, maar rept met geen woord over de efficiëntie van de speakers. Wel beveelt het een versterkervermogen aan tussen 50 en 200 watt. Op basis van onze ervaringen lijkt dat alvast een realistische indicatie, want de Vinci’s lusten duidelijk wel een wattje wanneer je er een zeker volume aan wil onttrekken – iets wat overigens voor het gros van de enigszins compacte boekenplankluidsprekers opgaat.

Een ‘lastig’ aan te sturen speaker zouden we hem echter niet durven noemen, al lijkt een degelijke versterker die een goede controle heeft over het laag geen verkeerde keuze voor de Vinci7. APart’s eigen Vinci 2125, misschien?

,

Ondanks zijn eerder discrete voorkomen vinden we deze Vinci 7 best een opvallende speaker, en dat dankt hij vooral aan zijn aansprekende prestaties. Hij koppelt een erg ruimtelijke weergave aan een prima imaging, goede detailweergave en dito controle. Jawel, zelfs zonder sub erbij, al lijkt het ons geen verkeerd idee om er toch één toe te voegen wanneer je deze speakers ook voor andere doeleinden dan akoestische muziek gebruikt.

Kortom: een speaker die intrigerend genoeg is om te boeien en dat ook te blijven doen op langere termijn, zonder vermoeiend of al te analytisch te zijn. Daarmee lijkt deze APart Vinci7 alvast voldoende troeven in huis te hebben om zich te meten met de ‘grote jongens’ in dit segment.