Geluid

Review: Awox StriimLink

Awox StriimLink

Het kleine, zwarte doosje is snel en eenvoudig geïnstalleerd. Aansluiten op de muziekinstallatie doe je via een analoge stereo aansluiting, of beter nog via de optische digitale aansluiting. Daarna moet de StriimLink enkel nog toegang krijgen tot je thuisnetwerk. Dat kan bedraad, maar ook draadloos. We probeerden de Awox draadloos te configureren via WPS (Wi-Fi Protected Setup), maar dat liep mis. Geen nood, na installatie van de StriimControl app op onze smartphone (Android of iOS) was de configuratie op een minuutje in orde.

,

Van waar haalt de StriimLink zijn muziek? In de eerste plaats van alle DLNA-servers op je thuisnetwerk. Heb je al je muziek op een NAS staan, dan moet die dus ook DLNA-software draaien. Dat is meestal perfect mogelijk, maar het is wel belangrijk. De StriimLink vindt immers geen gedeelde Windows mappen. Staat je muziek op je desktop, en heb je nog geen DLNA-server, dan biedt Awox zelf de gratis StriimServer software.

Ook de lokale muziek van je smartphone of tablet is beschikbaar. Dat werkte feilloos op een iPad, maar deed de app steevast crashen op ons Android-apparaat.

Tot slot kan je ook de StriimLink zelf als bron selecteren. Daar vind je dan een uitgebreide selectie internetradio (vTuner), Deezer en alle muziek die op een aangesloten USB-apparaat te vinden is. De muziek op een USB-apparaat wordt niet door de StriimLink zelf georganiseerd, je bent dus op je eigen ordelijkheid aangewezen om de muziek per artiest, album en met duidelijk te identificeren bestandsnamen aan te leveren.

,

Geen afstandsbediening te vinden in de doos. Een smartphone of tablet met de StriimControl app is dus aangewezen, al kan je ook de Windows of Mac versie van StriimControl installeren op een laptop bijvoorbeeld.

Onder de ‘Find Music’ tab vind je alle muziekbronnen. Onder de ‘Play’ tab staan alle spelers. Daar vonden we tijdens de test ook onze Sonos Play:1 terug. En inderdaad die konden we perfect muziek toespelen vanop de DLNA-server.

De tablet/smartphone app is vrij eenvoudig, maar zeker nog voor verbetering vatbaar. Zo staat er op het ‘Play’ scherm soms nog een vorig nummer in plaats van wat je nu hoort. Playlists maken in de app zelf is een vrij langdradige affaire. Playlists zijn nochtans belangrijk. Vanop een DLNA-server konden we niet eenvoudig een volledig album afspelen, bij lokale media op de iPad ging dat dan weer wel.

De Windows toepassing is iets handiger, maar daar kan je dan weer geen playlists bewaren. Het is er wel eenvoudiger om een playlist te bouwen of om een volledig genre, alles van een artiest of een bepaald album af te spelen.

,

Als je via de digitaal optische aansluiting gebruikt moet je je over de geluidskwaliteit geen zorgen maken. Maar ook de analoge stereo-uitgang leverde goede resultaten.
De Awox Striimlink is een handige en goedkope manier om je stereo-installatie van streaming opties te voorzien. Enkel de bediening wordt wat gehinderd door de onhandige software.