In een auto uit het premiumsegment hoort een premium audioinstallatie. Dat klinkt logisch, maar het is lang niet altijd het geval. Gelukkig zien we het steeds vaker.

Maar waarom gebruikt Maserati een systeem van Bowers & Wilkins, vragen we ons af. Er zijn immers talloze Italiaanse audiofabrikanten en zo op het eerste gezicht zijn er maar weinig overeenkomsten tussen de twee merken. De één is Brits, de ander Italiaans, om maar een inkoppertje te noemen.

Maar wanneer je wat verder kijkt, zijn er best wel overeenkomsten te vinden. Allereerst is Maserati een prestigemerk. Het opereert in de top van de automarkt. Net als Bowers & Wilkins in de top van de audiomarkt opereert.

Daarbij komt dat, grappig genoeg, de Quattroporte toe is aan zijn zesde generatie. Net als de 800-serie van B&W. Tel daar bij op dat Maserati gewoon een prachtig hifisysteem in zijn nieuwe luxesedan wil en er is een prima basis voor een samenwerking.

Toch mogen we een derde partij niet vergeten in dit verhaal. De versterking en DSP’s – digital sound processors – komen van Harman. Een partij die al decennia bezig is met het fabriceren van versterking en processoren voor auto’s. Het QuantumLogic-systeem werkt alleszins uitstekend.

Er zijn talloze methoden om het geluid naar je hand te zetten. Denk aan stereobeeldaanpassingen, equalizerinstellingen en timingcorrecties. Allemaal
technologie die nodig is om goed geluid mogelijk te maken in de auto.