DSP

Als je via Bluetooth muziek naar de Bose-hoofdtelefoon stuurt, komt er ook nog een stuk signaalprocessing aan te pas. Iets dat Bose Active EQ noemt. Je kan de EA2 SoundLink ook met een meegeleverde kabel gebruiken, wat handig is als de accu tijdens een lange reis na circa 15 uur leeg blijkt te zijn. Op dat moment is Active EQ niet actief, wat toch een andere klank oplevert.

Als je deze hoofdtelefoon bezit, is het wel een leuk experiment om tussen Bluetooth en kabel te wisselen. In realiteit gaat iedereen natuurlijk met Bluetooth werken, want anders zou je gewoon een goedkoper bekabeld model kopen.

‘Lonesome Street’ van het recente Blur-album ‘The Magic Whip’ is een leuke track om op de Bose te beluisteren, want zowel de wat ijle stem van Damon Albarn als het aanstekelijke ritme worden goed neergezet. Tegelijkertijd worden de gitaarlijn en een aantal effectjes wat naar de achtergrond geduwd. De track ‘Ghost Ship’ op hetzelfde album heeft dikke reggae-roots, en ook dat klinkt heel vet en stroperig. Het zal ook niet verbazen dat ‘Experimental Radio 2’ van Blue Note-ster Robert Glasper met een enorme loungegevoel op je afkomt in deze hoofdtelefoon. Maar soms neigen de bassen naar het overvette. Liefhebbers van extreme detail haken dan af, maar we vermoeden dat heel wat mensen dit geluid net leuk vinden.

Wat we eerder zouden afraden, is iets als het Piano Concerto N°5, Op. 73 Rondo: Allegro (Emperor Concerto) van Beethoven op de AE2 SoundLink te beluisteren. De DSP-keuzes die er gemaakt worden, nemen toch wat energie en ruimtelijkheid weg.