Helder en open

Maar genoeg gestaar en gemijmer: tijd om muziek te beluisteren en meteen wat lichaamsbeweging te nemen!

Het eerste kwartiertje van onze wandel/looptocht hebben we een aantal tracks uit 'Felt Mountain' van Goldfrapp klaar staan, een mooie gelegenheid om de Bose eens in actie te horen met elektronische muziek. En dat bevalt best: we krijgen een energieke, heldere klank te horen waarin met name de hoge tonen lekker fel doorkomen, zonder dat het meteen vermoeiend wordt.

Opvallend is ook dat de luisterervaring een stuk minder claustrofobisch aanvoelt dan we van klassieke in-ears gewend zijn - het soms nogal beklemmende gevoel dat je overhoudt aan hermetisch afgesloten oren blijft geheel achterwege. Daardoor merk je trouwens ook een stuk beter wat zich om je heen afspeelt, en dat is zeker niet onprettig wanneer je bijvoorbeeld een rondje gaat lopen in een drukke stedelijke omgeving.

Een bijkomend voordeel is dat je meteen ook gespaard blijft van 'microfonie', een effect waarbij externe invloeden - zoals glijgeluiden van de kabel of zelfs je eigen ademhaling - eveneens versterkt lijken te worden door de oortjes. Kortom, een prima keuze wat ons betreft.

Ook met de meer algemene klankkarakteristieken zit het trouwens goed: de haast hypnotiserende stem van Alison Goldfrapp lijkt amper 'gekleurd' te worden, er is aardig wat detail hoorbaar en de  lage tonen worden net stevig genoeg weergegeven om het geheel van een basfundament te voorzien.

Waar het de SIE2i wel aan ontbreekt bij dit soort muziek, is een echte impact in de basweergave. Of met andere woorden: uitgesmeerde klanken die de laagregisters aanspreken komen prima door, maar wie op zoek is naar beukende, pompende bassen - om bijvoorbeeld dance- of dubtracks extra leven in te blazen - komt van een koude kermis thuis.

Vermoedelijk zit de speciale pasvorm en open constructie van de oortjes daar opnieuw voor iets tussen. Wanneer we met StayHear-adapters van verschillende groottes aan het experimenteren slaan, merken we immers dat de basweergave duidelijk minder gevoelig is aan de pasvorm dan bij normale in-ear-hoofdtelefoons. De pasvorm heeft natuurlijk nog steeds een duidelijk merkbare impact op hoe rijk en hoe strak muziek klinkt, maar het is alvast niet zo extreem als anders.

Wanneer we als afsluiter ook nog een aantal minder basrijke tracks in onze afspeellijst gooien, blijft onze positieve indruk overeind. Met akoestische nummers zoals 'Sun it Rises' van Fleet Foxes horen we opnieuw een eerder heldere klank waarin toch net dat beetje warmte en rijkheid zit dat veel luisteraars aanspreekt. Wel valt het op dat bij hogere volumes de hoogweergave aan de opdringerige kant kan zijn, al raden we sowieso af om in-ear aan orkaanvolumes te gebruiken met het oog op gehoorschade.