... maar ook absurd veel beter

Wanneer we de Dali's uiteindelijk verbonden hebben met de NAD Viso Three en naar muziek kunnen luisteren, blijkt al snel dat de Fazon Sats en Sub 1 de Viso Three passen als een handschoen.

In tegenstelling tot wat je misschien verwacht van compacte speakers, zetten de Fazons een sound neer die onze ruim 20 vierkante meter grote luisterruimte met sprekend gemak vult – een voordeel van het ‘maatje meer’. Maar het is niet alleen de ruimtelijkheid die indruk maakt; vooral de mooie plaatsing van instrumenten en de ruimte voor kleine nuances maken de Fazons een écht alternatief voor kleine boekenplankluidsprekers. Het doet allemaal verrassend hifi-achtig aan voor zo’n woonkamervriendelijke set.

De bijpassende subwoofer vult de satellieten bovendien mooi aan, iets waar we voor aanvang van de test een beetje voor vreesden. Dali geeft immers aan dat het laagbereik van de satellieten beperkt is tot 86 Hz (bij -3 dB), zodat de afsnijfrequentie van de sub vrij hoog moet worden ingesteld – wij hielden het in onze ruimte op zo’n 120 Hz. Voor problemen zorgt dat niet meteen: wie een beetje aandacht besteed aan een correcte afregeling en plaatsing krijgt een opvallend homogeen plaatje te horen.

Louter klankmatig is de Sub 1 zelfs een kleine overachiever: hij klinkt snel, gecontroleerd en behoorlijk accuraat – genoeg om voor een solide baslijn te zorgen bij nagenoeg alle muziek die we hem voor de kiezen geven. Alleen voor filmdoeleinden valt hij wat te licht uit naar onze smaak, zowel wat vermogen als pure impact betreft. Nu ja, gezien zijn afmetingen komt dat ook niet echt als een verrassing.