Tweeter

De tweede verrassing komt als je de meegeleverde speakergrille verwijdert. Je ziet dan een dubbele constructie: onderaan 16 cm dome-speaker met een ‘ingedeukte’ conus en bovenaan een ronde tweeter van net geen drie centimeter én een ribbon-tweeter. Beide tweeters zijn gemonteerd in een cirkel die met vier schroeven aan de behuizing vastgeklonken is. Waarom is dat belangrijk? Naargelang hoe je de LCR plaatst, moet je de schroeven losmaken en de cirkel met de twee tweeters negentig graden verdraaien. Dat doe je bijvoorbeeld als je een Rubicon LCR inzet als center en de speaker onder een scherm op zijn zijkant kantelt. Een ribbon- of bandtweeter heeft namelijk een heel specifieke manier om geluid heel breed naar buiten te sturen, maar dan wel in één vlak.

Als de LCR-tweeter juist gepositioneerd is, worden de hoge frequenties horizontaal ruim uitgestuurd en minder in het verticale vlak. Als je dus een Rubicon LCR als center zou gebruiken zonder de hybride tweeter te verdraaien, zou je frequentieverlies merken als je niet helemaal recht voor de centerspeaker zou zitten. Die directionaliteit van de bandtweeter lijkt een nadeel, maar op de juiste hoogte ervaar je net een heel krachtig en gedetailleerd klank die behoorlijk kamervullend is. Merk ook op dat Dali hier iets heel slim doet door de bandtweeter te combineren met een klassiekere dome-tweeter, waardoor de tweetermodule in zijn geheel wat lager in actie schiet dan je zou verwachten en de nadelen van de bandtweeter deels worden opgeheven.