Op korte tijd hebben heel wat merken multiroomproducten gelanceerd, maar weinig van die namen hebben zo goede hifi-credentials als Denon. Doordachte keuzes en een mooi assortiment maken de HEOS-lijn volgens ons zeker het overwegen waard.

Denon is een van de weinig merken die er in slaagt om de spreidstand tussen hifi-kwaliteit en toegankelijkheid voor het grote publiek vol te houden. Een merk zoals dit blijf natuurlijk niet blind voor recente marktevoluties – en de trend is momenteel resoluut weg van producten als AV-receivers en stereoversterkers richting streaming audio. Voor Denon is die trend sterk genoeg om zomaar een nieuw submerk boven het doopvont te houden: HEOS. Het moet meteen een signaal zijn dat dit segment belangrijk is én dat het Japanse merk streaming en multiroom belangrijk vinden.

Dat werd nog extra benadrukt door de grootse lancering van HEOS op een zomerse dealerevent in het Spaanse Marbella, waar onder meer de CEO van D&M Group, Jim Caudill, de toekomstplannen uit de doeken deed. Wat meteen opviel was hoe doordacht Denon te werk wilde gaan, met een uitgebreide productportfolio, goede ondersteuning én een goede marketingstrategie om HEOS via dealers op de markt te zetten. Want in die zin blijft Denon helemaal trouw aan zijn hifi-roots: hoewel HEOS overduidelijk een concurrent is voor Sonos, blijft Denon in tegenstelling tot de marktleider weg van online verkoop en grote retailketens. Voor HEOS-producten moet je dus naar je vertrouwde audiowinkel, waar je kan rekenen op de nodige service. Overigens wil deze keuze voor de detailhandel niet zeggen dat HEOS prijstechnisch niet kan concurreren met Sonos.