HEOS-account vereist

Bij ‘Muziek’ verschijnt er geen ellelange lijst van ondersteunde diensten. In de Benelux kan je HEOS-apparaten koppelen met Deezer, Napster en Spotify (telkens aan 320 kbit/s MP3 of Ogg). De eerste twee diensten zijn prima geïntegreerd in de app en kunnen muziek streamen naar meerdere speakers. Bij Spotify gaat het echter om Spotify Connect, wat betekent dat je bij het selecteren van die dienst overschakelt op de Spotify-app en slechts één HEOS-speaker kan selecteren. Wie dus wil multiroom-muziek wil, opteert dus best voor Deezer of Napster. Maar streamingdiensten zijn zeker niet je enige optie. HEOS speelt muziek af van DLNA-bronnen (zoals een NAS of pc met gepaste mediaserversoftware) of vanaf USB-opslag die verbonden is met een USB-poort die je op nagenoeg elk HEOS-product kan vinden. Wij konden bijvoorbeeld onze Sony NWZ-A15 probleemloos koppelen aan een HEOS Amp en muziek streamen naar een H7. En uiteraard is ook TuneIn van de partij, zodat je nagenoeg elk radiostation van de Lage landen kan beluisteren. Via TuneIn kan je trouwens ook heel wat podcasts beluisteren, zoals de uitstekende BBC4 Comedy-uitzendingen.

Overigens moet je om de HEOS-app te gebruiken, eerst een HEOS-account aanmaken. Dat lijkt misschien wat lastig, maar hierdoor wordt het overstappen naar een ander mobiel toestel eenvoudiger. Gewoon op het nieuwe apparaat je HEOS-gegevens invoeren en alle voorkeuren en instellingen worden overgenomen. Ook leuk: de app ondersteunt meerdere HEOS-accounts, zodat elk familielid zijn eigen favorieten, streamingabonnementen en afspeellijsten kan gebruiken.

Een niet onbelangrijk detail is de ondersteuning voor muziekformaten. De hype rond hi-res laat Denon in elk geval links liggen, want HEOS ondersteunt enkel bestanden tot 48 KHz. Wat ons betreft is het belangrijker dat zowel WAV’s, FLAC’s als ALAC’s aan cd-kwaliteit wél afspelen, naast MP3, AAC en WMA.