Toon alles (7)

De kamer verslepen

We mogen dan een positief gevoel hebben over de audiokwaliteiten van nagenoeg elk deel van de HEOS-lijn, geluidskwaliteit is maar één deel van de multiroom-vergelijking. Minstens even belangrijk zijn de ondersteuning voor digitale muziekbronnen en de gebruikersvriendelijkheid van de bijhorende app. Als het niet goed snor zit met die app, tja, dan ga je minder gauw de muziek vinden die je wil. Als een app je zelfs een gevoel geeft van in de weg te zitten, dan word je al gauw geïrriteerd als je nog eens muziek wil beluisteren. En dat kan niet de bedoeling zijn!

Gelukkig heeft Denon de nodige aandacht besteedt aan dit aspect. De HEOS-app voor Android en Apple-toestellen is gelikt en efficiënter dan de apps die D&M in voorbije jaren presenteerden, en dat is positief nieuws. Vanuit een usability-standpunt zit de HEOS-app zelfs bijzonder goed in elkaar. Drie tabs onderaan het scherm laten je pijlsnel verspringen tussen de ‘Ruimtes’ (lees: speakers en co), ‘Muziek’ en wat er momenteel speelt in de geselecteerde ruimte of zone.

Het samenvoegen van speakers zodat ze hetzelfde spelen gaat op een wat bijzondere manier: niet door iets aan te vinken, bijvoorbeeld, maar door een speaker te verslepen naar een kamer. Elke speaker die je op deze wijze ‘laat vallen’ op een kamer neemt de muziek over van het doelwit. Wil je een speaker iets anders laten spelen, dan sleep je hem weg en selecteer je hem. Op een tablet werkt dit verslepen prima en visueel zit deze aanpak zeer goed. Bij een smartphone met een kleiner scherm vereist het iets meer fingerspitzengefühl.