Toon alles (3)
Jamie Biesemans

Luisteren

Het is zonder twijfel zo dat je bij het meten goed moet opletten. De microfoon juist plaatsen, ze richten volgens de handleiding (vaak naar het plafond, afhankelijk van het type), de eerste meting proberen te nemen op de plaats ‘tussen je oren’ op de zetel, omgevingsgeluid vermijden... Bij onze eerste test waren we duidelijk niet oplettend genoeg, onder meer omdat onze USB-kabel iets te kort was en daardoor de microfoon wat verschoof. Het resultaat was een filter die beduidend slechter klonk dan de nulwaarde. Heel het laagfundament was weg. Dan toch maar een tweede keer meten. Dit klinkt al meteen veel beter, zeker nadat we de berekende delay-instelling aan e´e´n kant iets bijregelen. Aangezien je in de Audio Processor met een klik van de muis de filter kan in- en uitschakelen, kan je echt in je zetel A/B-testen, en zo horen we toch een paar dramatische verschillen. In de testruimte (4 x 5,5 x 3 m) - die akoestisch niet onder handen is genomen en last heeft van een lichte galm - brengt de Dirac-software vooral het middenhoog en hoog beter naar voren, wat een rijker gevoel van detail geeft. Maar ook daaronder is beterschap merkbaar. Bij ‘Red Eyes’ van War on Drugs horen we plots de cymbalen veel prominenter, is de snare drum veel levendiger en is de soundstage heel wat ruimer. ‘Giorgio by Moroder’ van Daft Punk, in de 24-bit / 88,2 KHz-uitvoering, klinkt nog net iets ruimtelijker, al krijgen we hier wel het gevoel dat die hoogste tonen iets te aangescherpt worden. Luisteren we naar Haydens Symfonie No.22, uitgevoerd door het symfonieorkest van Birmingham onder leiding van Sir Simon Rattle, dan klinken met name de hoornblazers heel wat imposanter, maar is tegelijkertijd de dynamiek wat weg, wat het orkestraal gevoel naar ons smaak vermindert ten voordele van individuele instrumenten. 
 

Conclusie
Globaal genomen levert de Dirac-software interessante resultaten op. Alle problemen van de ruimte wegnemen, is wat moeilijker. Zeker qua lage frequenties kan de software geen mirakels verrichten. Maar in een kamer waar details opgeslokt worden door de akoestiek, brengt het wel wat terug. Het is bovendien fijn dat je heel gemakkelijk filters kan tunen naar eigen smaak. Nu is de Live Room Correction Suite allesbehalve goedkoop (en al helemaal niet in meerkanaalsmodus), maar je kan de volledige functionaliteit wel voor twee weken gratis uittesten vooraleer de software aan te schaffen. De resultaten volgens ons toch zeker goed genoeg om tenminste de proef op de som te nemen. 

 

 

3/3
gerelateerde items