Iedere filmliefhebber zal ongetwijfeld watertanden bij het zien van sommige GoPro-actiefilmpjes op YouTube. Strak gemonteerde slowmotions, spectaculaire stunts met skateboards en auto’s en waanzinnige luchtopnames met een drone dragen bij aan een positieve uitstraling van het merk GoPro.

Dat marketing een grote rol speelt om de verkopen op te stuwen, merk je zelf zodra je de GoPro Hero 3 wilt kopen. Er zijn drie verschillende edities: The White, The Silver en The Black.

Grootste verschil tussen deze edities is de beschikbare hoeveelheid resoluties en framerates waarin je de video kan vastleggen. Daarnaast wordt bij de duurste variant, The Black Edition, een Wi-Fi-remote geleverd en een klein tafelstatief. Alle edities worden geleverd met een waterdichte behuizing en een oplaadbare batterij.

Je kunt natuurlijk genoeg hebben aan de uitrusting van de standaard edities, maar waarschijnlijk is dat niet het geval. Elke webshop toont direct de bijbehorende accessoires en voordat je die allemaal hebt bekeken en beoordeeld, ben je een dag verder.

Er zijn montagesystemen voor op de helm, fiets, surfplank en auto en vaak ook nog van verschillende fabrikanten. Er zijn Lens Replacement-kits, behuizingen voor om de pols of voor in het water, een GoPro the Frame voor betere geluidsopname en de optie om de camera op te laden, tal van zuignappen voor gladde oppervlakten en tientallen verschillende bevestigingsmogelijkheden voor op een statief.

Uiteraard kan je niet zonder een aantal extra batterijen, want met één batterij kan je maar maximaal anderhalf uur opnemen. Je kan ook niet zonder een oplader, een beveiligingskoord, een geheugenkaart en waarschijnlijk een tas om al die accessoires bij elkaar te houden.

Voordat je het weet is de initiële aanschafprijs verdubbeld. Maar het is allemaal wel gaaf!