Toon alles (5)
Geert Fauvart

Praktijk

De directe levendigheid waarmee de GS1000i onze testtracks weergeeft, is haast een natuurlijke tegenpool van de Sennheiser. Waar de HD800 je op de tribune zet voor het podium, verplaatst de Grado je naar de eerste rij. Hij zet je dus meteen centraal in de actie, en geeft blijk van een uitstekende dynamiek.

De opvallend intense weergave van stemmen en instrumenten versterkt het ‘ik-ben-erbij’-gevoel nog meer. Puur gevoelsmatig lijkt de verhouding breedte-nabijheid nagenoeg spot-on te zijn, al is de soundstage minder extreem uitgesponnen dan bij de HD800. In ‘The Gates of Istanbul’ van Loreena McKennitt lijkt de zangstem van vlak voor onze neus te komen terwijl de instrumentale begeleiding van beide kanten weerklinkt, met een royale portie lucht tussen de verschillende instrumenten.

Met een impedantie van 32 Ohm is deze Grado trouwens één van de makkelijkst aan te sturen hoofdtelefoons uit deze test; zelfs een mp3-speler weet er raad mee. Dat wil echter niet zeggen dat de GS1000i minder kritisch is voor de versterking of bron.

Subtiliteit biedt hij immers in overvloed: zelfs de kleinste details komen aan de oppervlakte. Morphine’s ‘You look like rain’ zet die kwaliteiten dik in de verf, waarbij ook het laagfundament indruk maakt – fors zonder te overheersen. Het laag lijkt weliswaar een minieme boost te krijgen, maar die is zo subtiel dat je het haast alleen merkt bij directe A/B-
vergelijkingen.

gerelateerde items