Toon alles (7)
Geert Fauvart

Gericht op spektakel

Ook de equalising die de MS-2 toepast laat zich meteen horen, al gaat hij hier minder subtiel te werk. Tussen de verschillende standen voor de hoogweergave, de laagweergave en de impact gaapt immers telkens een kloof van 3 decibel. Dat lijkt op zich niet zoveel, maar in de praktijk is dat best een hoorbaar verschil.

Je merkt echter ook de beperkingen van het concept: vooral de spektakelgehalte van de weergave en de impact van muziek gaat er op vooruit wanneer de JBL actief is, maar wie uit is op meer verfijning ‘in’ de muziek heeft niet genoeg aan de MS-2. Daarvoor zal je toch echt eerst in betere luidsprekers moeten investeren, eventueel aangevuld met een mooie hoofdunit, een degelijke subwoofer en betere versterking.

We moeten de MS-2 wel nageven dat hij in z’n totaliteit een aanzienlijk beter resultaat neerzet tegenover de weergave zonder processing, terwijl ook voor de equalising automatisch de meest passende instellingen worden gekozen. We hadden alleszins niet het gevoel dat we een beter eindresultaat uit de MS-2 konden halen door met de manuele regelingen aan de slag te gaan.

Wie toch voor manuele aanpassingen kiest, hoeft overigens niet te vrezen dat hij de speakers in zijn wagen zal beschadigen bij normaal gebruik: JBL voorzag immers een aantal beveiligingen op de MS-2 die kleine speakers moeten behoeden voor al te veel enthousiasme van de gebruiker.

gerelateerde items