Geluid

Review: JL Audio Fathom 110

Enkele jaren geleden bedachten ze bij JL Audio dat de tijd rijp was om de ervaring die ze opdeden in de car-audio wereld ook toe te passen op producten voor de betere thuisbioscoop. Die high-end invalshoek uit zich ook in gepeperde prijskaartjes: de car-audio producten van JL Audio zijn nog best betaalbaar, maar het 'home'-gamma is eerder weggelegd voor de 'happy few'.

Deze Fathom 110 kost bijvoorbeeld een lieve 2.795 euro, en dat is dan – shock horror – de goedkoopste sub die JL Audio in huis heeft! Voor die prijs krijg je een sub waarvan de specs er heel behoorlijk uitzien, maar in een directe vergelijking met de Velodyne SPL1200 Ultra – die 1.000 euro minder kost – haalt hij het net niet. Nu zeggen dergelijke specs in het geval van subwoofers best wel één en ander, maar zeker niet alles. Een praktijktest moet dan ook uitwijzen wat je prestatiegewijs van de Fathom 110 kan verwachten.

De kast is uitstekend afgewerkt, maar het is en blijft een matzwarte kubus – of een satijnzwarte, als je een meerprijs van 100 euro betaalt. Eentje van 30 kilogram, dan nog, waarmee de Fathom 110 meteen de zwaarste sub uit onze vergelijkende test is. Zo krijg je alvast het gevoel dat je waar voor je geld krijgt.

Opmerkelijk is dat alle knoppen en regelaars zich op de voorzijde bevinden. Je kan het hele zaakje wel aan het zicht onttrekken door eenvoudigweg de grille te monteren. Maar dan kan je er ook niet zomaar bij, natuurlijk. Geen ramp, want het nodige fijnregelwerk handel je natuurlijk veel gemakkelijker af met de afst… wacht even, komt dit ding zonder afstandsbediening? Helaas wel. Eigenlijk 'not done', in deze prijsklasse.
 

,

Ingangen op lijnniveau zijn er in cinch- (niet-gebalanceerd) en XLR-varianten (gebalanceerd), maar luidsprekeringangen zijn er niet bij de Fathom 110.

JL Audio voorziet zijn subwoofers ook van een eigen Room EQ-circuit, waarmee de respons van de sub aangepast kan worden aan de akoestische eigenschappen van de ruimte waarin hij opgesteld wordt.

De meegeleverde meetmicrofoon voor dat systeem is een flink stuk groter dan de exemplaren die bij de Klipsch SW311 en de Velodyne SPL1200 Ultra geleverd worden. Het lijkt erop dat het een meer professioneel exemplaar is dan bij de concurrentie in deze test, maar helemaal zeker kunnen we daar niet van zijn.

,

We steken meteen van wal – pun intended! – met de 'thumb' uit Titanic die we ook voorschotelden aan de overige subs. Die komt koleirekrachtig door, zonder de minste nadeining. Maar het klinkt niet beter dan wat de Velodyne ervan bakt. Wel lijkt het erop dat de JL Audio nog méér reserves heeft. Of je die ooit gaat nodig hebben, is natuurlijk weer een andere vraag.

In 'Streets of Philadelphia' van Bruce Springsteen horen we een droge, afgemeten maar fraai diepe en realistische basdrum, met daaronder nog diepere synthesizertonen. In de akoestische bas van 'Sad old Red' van Simply Red zit enorm veel detail, zodat het resultaat wel erg dicht in de buurt komt van een live optreden. Als de akoestiek van de zaal niet optimaal is – en wanneer is dat wel het geval? – is het in bepaalde opzichten zelfs beter dan live. Het album 'United Future Organisation' van de gelijknamige groep laat dan weer een natuurlijk vloeiende bas horen, met korte, niet-nadeinende noten.

'Karmacoma' (Massive Attack) klinkt gelijkaardig als op de Velodyne: zeer krachtig, maar niet helemaal zuiver. Een gevolg van de staande golven in de kamer, gecombineerd met de lokatie van de sub. Zo zie je maar dat een Room EQ-systeem ook niet alle rotzooi kan opruimen. De openingstrack van 'Blade Runner' is echter tamelijk sensationeel. De trillingen zijn doorheen de zetel voelbaar tot in je ruggengraat. Spectaculair, maar met stijl. Want nadeinen is er niet bij: alles blijft zelfs bij dergelijke hoge volumes retestrak klinken.

Film, dan maar. Dat doet deze JL Audio echt geweldig goed. Wel steekt het 'parels voor de zwijnen'-idee de kop op. Om gewoon wat ontploffingen en aanverwante lawaaimakerij overtuigend neer te zetten is een subwoofer van dit niveau misschien niet echt nodig. Toch niet voor blockbusters à la Die Hard 4.0. Voor wat meer subtiele prenten zoals de Lord Of The Rings-trilogie dan weer wel. The Two Towers is in ieder geval een belevenis van formaat met de Fathom 110 in de kamer. 


,

Met de Fathom 110 heeft JL Audio een waanzinnige sub in zijn aanbod, zoveel is duidelijk.

Maar in zijn geheel is deze bonkige Amerikaan niet merkbaar beter dan de Velodyne SPL1200 Ultra, die zowat 1.000 euro minder kost. In dat opzicht prijst de Fathom 110 zichzelf dus enigszins uit de markt.


TERUG NAAR HET OVERZICHT
 

Gerelateerde artikelen

Reacties zijn gesloten.