Fascinerend

Onze luistertest beginnen we met de soundtrack van I’m Your Man, een film van Lian Lunson over het werk en leven van Leonard Cohen. Een intrigerend schijfje; niet alleen dankzij de gevarieerde line-up artiesten die hulde komt brengen aan de Canadese meesterbard, ook de verzorgde productie van de live-uitvoeringen mag er zijn.

Bronmateriaal van dat kaliber laat de KEF niet onbenut: de R700 grijpt meteen onze aandacht en laat die niet meer los tot onze cd-speler aangeeft dat de 16 tracks er écht opzitten. Tussendoor mogen we zelfs een aantal onvervalste ‘kippenvelmomenten’ noteren, meer bepaald bij Beth Ortons versie van ‘Sisters of Mercy’ en Rufus Wainwrights geniale vertolking van ‘Everybody Knows’.

Wat daarbij de diepste indruk nalaat is moeilijk aan te geven: is het de haast holografische 3D-afbeelding van het podium die de KEF neerzet, de manier waarop de speakers lijken te verdwijnen in de ruimte, de precieze situering van stemmen en instrumenten of de opvallend goede detailweergave? Wat er ook van zij, het totaalplaatje klinkt immens indrukwekkend.

Je krijgt het gevoel dat je op het beste zitje van de concertzaal bent terechtgekomen, en gewoon naar muziek zit te luisteren in plaats van een stel speakers. Het directe, heldere karakter van de grote R’s is daar natuurlijk niet vreemd aan: de KEF’s dienen tracks quasi onverbloemd op, met zowel de mooie als minder mooie kantjes die erbij horen. Wie een luidspreker zoekt die opnames romantiseert, in een warm kleedje hult of mindere trekjes van randapparatuur camoufleert, is hier duidelijk aan het verkeerde adres.

Wanneer we met elektronische muziek aan de slag gaan, krijgen we een droge, snelle bas te horen die heel wat punch in de schaal gooit. Ons doen vergeten dat we met een 2.0-opstelling spelen lukt echter niet. Niet dat een subwoofer onmisbaar is bij de R700’s, maar KEF lijkt bij de afstelling van de speakers eerder voor controle en snelheid te hebben gekozen dan voor een maximale laagextensie.

Dat mist z’n uitwerking niet: zelfs de dolgedraaide drumcomputers in DJ Shadows ‘Stem Long Stem’ slagen er niet in om de R700’s uit hun lood te slaan. Bij dit soort werk merken we overigens dat we vaak in de verleiding komen om de volumeknop een slag naar rechts te geven, zodat de bassen ook echt voelbaar worden in de kamer.

In combinatie met de uitgesproken directe, ruimtelijke en gedetailleerde weergave worden je zintuigen dan langs alle kanten gebombardeerd met prikkels, een intense ervaring. De prijs die je voor dat opwindende karakter betaalt, is dat het na een tijdje vermoeiend kan worden.