Geluid

Review: Loewe 3D Orchestra IS

De 3D Orchestra lijkt op een klassieke surroundset, met meerdere draadloze speakers en een subwoofer. Maar er is iets bijzonders aan de hand: elke speaker is omnidirectioneel in plaats van directioneel, zoals bij klassieke luidsprekers het geval is.

Geluid verspreidt zich dus als een bol rond de luidspreker, wat mogelijk is door de montage van twee speakers die naar boven en onder gericht zijn op speciaal gevormde kegels. Of om het met een analogie te zeggen: in plaats van een geconcentreerde lichtbundel krijg je hier een lamp die naar alle kanten licht verspreid.

Het nettoresultaat is dat de traditionele ‘sweet spot’ vervangen wordt door wat Loewe een ‘sweet space’ noemt. De klank zou overal nagenoeg even goed moeten zijn, zolang je maar tussen minstens twee speakers zit. Het unieke aan dit systeem is dat je speakers vrij mag plaatsen in je ruimte, zelfs al heeft die een onregelmatige vorm. En dat is toch interessant, want wie gezegend is met pakweg een L-vormige woonkamer moet met klassieke luidsprekers vaak lang experimenteren om de juiste speakeropstelling te vinden.

Bij de Orchestra 3D zorgt de kalibratiemeting – die je snel uitvoert – bij het opstellen ervoor dat de klank wordt aangepast aan de kamer en speakeropstelling. De ruimte mag wel maximaal 50 vierkante meter groot zijn.

,

3D Orchestra is er momenteel enkel in IS-uitvoering, wat betekent dat je het alleen kan gebruiken met een nieuwe Loewe-tv. Die zorgt namelijk mee voor de processing en omvat ook de centerspeaker. Later zou er een versie verschijnen die ook met andere tv’s werkt. Normaal hadden we die verwacht op de voorbije IFA, maar Loewe heeft die universelere Orchestra daar toch niet getoond. De huidige financiële moeilijkheden van het Duitse merk hebben er wellicht wel iets mee te maken…

De centrale processor, een klein kastje dat je bij de IS-uitvoering achteraan een Loewe-tv kan verbergen, zal bij een universele versie wellicht een andere vorm aannemen. Dit stukje hardware bevat alle rekenkracht en elektronica om de klank aan te passen aan de ruimte.

Een Orchestra 3D-opstelling kan je al bouwen met twee speakers en een Loewe-tv, aangevuld met een Loewe Subwoofer Compact. Je kan zo tot een 7.1-opstelling gaan, of zelfs nog exotischer. Wij hebben al verschillende opstellingen beluisterd, en het resultaat is toch het sterkst als je minstens vier speakers en een sub inschakelt.

Uiteraard zijn de speakers zelf naar goede Loewe-gewoonte perfect afgewerkt en een toonbeeld van sober design, ook als het gaat om de bijhorende stands. Er is geen enkel probleem om ze te matchen met een modern interieur, en ook in meer klassieke omgevingen blijven de speakers ingetogen genoeg om niet te vloeken met het geheel. De speakers zijn in een varia van kleuren en afwerkingen beschikbaar – ook weer typische Loewe – zodat je altijd wel met een knap resultaat eindigt.

,

We laten enkele scènes uit The Empire Strikes Back en de Bluray van The Pixies Live los op een 5.1 3D Orchestra-systeem. Het valt inderdaad niet te ontkennen dat het systeem sterk is in het egaal vullen van een ruimte met geluid, terwijl je toch duidelijk een voor/achter/links/ rechts-gevoel krijgt. Fijn voor films, en dat zonder hinderlijke kabels in de woonkamer.

Je kan overigens met een druk op de knop de kamerinstellingen telkens negentig graden roteren, wat in bepaalde opstellingen nuttig kan zijn. Bijvoorbeeld als in een L-vormige ruimte de eettafel in een kamergedeelte rechts of links van de tv staat, en je wil tijdens een maaltijd het Orchestra 3D-systeem gebruiken voor wat achtergrondmuziek. Door het roteren zorg je er voor dat de linkse en rechtse kanalen juist gepositioneerd worden ten opzichte van de tafel.

Het systeem doet wel merkbaar aan processing, wat een zekere ruimtelijkheid toevoegt. Bij films is dat vaak een meerwaarde, al is het af en toe bevreemdend bij buitenscènes. Bij muziek houden we er gemengde gevoelens aan over: livetracks klinken mooi, maar gitaarcentrische liedjes of orchestrale muziek komt er minder goed uit. Af en toe klinkt het allemaal wat syntetischer dan ons lief is.

,

Als het gaat om filmbeleving met een hoog comfortgehalte kunnen we de 3D Orchestra aanraden, al zit er wel een zeker prijskaartje aan vast. Wat ons betreft kies je dan vooral voor een oplossing met minimale rommel en eenvoudige bediening.

Tegelijkertijd: wie intens naar muziek wil luisteren, voorziet best nog een mooie stereoset.