Geluid

Review: Marantz NR1603

Een slanke receiver met de mogelijkheden van een klas- sieke AVR: zo omschrijft Marantz de nieuwe NR1603. En het mag gezegd worden: deze receiver ziet er bijzonder elegant uit. In de breedte heeft de Marantz klassieke afmetingen, maar met name de hoogte valt een stuk beperkter uit dan bij de andere toestellen in deze test. Daardoor moet hij relatief eenvoudig een plaatsje vinden in een doorsnee tv-kast.

Net als bij een full-size AV-receiver zal je daarbij wel vol- doende plaats moeten voorzien voor de doorvoer van kabels, want het aansluitveld op de achterzijde oogt verrassend compleet voor zo’n dunne machine. We zien onder meer vijf HDMI-ingangen en één uitgang, component- en composiet video- in- en uitgangen, zeven paar luidsprekerterminals en een netwerkaansluiting.

Zelfs een heuse pre-out voor de frontspeakers is aanwezig, moest je ooit een aparte eindversterker voor die kanalen wensen te gebruiken. De enige echte beperking zien we bij de digitale audio-ingangen: er is slechts één optische en één coaxiale ingang aanwezig.

Hou er ook rekening mee dat de aansluitingen dichter op elkaar zitten dan bij een full-size AV-receiver, zodat je dikke aansluitplugs beter achterwege laat. Op het frontpaneel zitten nog enkele aanvullende aansluitingen, met name een HDMI-ingang en een USB-poort.

De afwerking ziet er over het algemeen prima uit, al zien we toch klein een schoonheidsfoutje: de draai- knoppen op het voorpaneel doen nogal plastiekerig aan en draaien minder soepel mee dan we gewend zijn.

,

Wanneer we de Marantz NR1603 voor het eerst inscha- kelen, worden we begroet door een opvallend knappe GUI op ons tv-scherm. En het blijft niet bij visuele hoogstandjes; Marantz is bijzonder doordacht te werk gegaan bij het ontwerp van deze menu’s. Tekstuele en visuele boodschappen op het scherm begeleiden je bij het aansluiten van speakers, de subwoofer en randtoestellen met overduidelijke instructies. De handleiding kan je eigenlijk gewoon in de verpakking laten.

Ook de luidsprekerafstelling via het ingebouwde Audyssey MultEQ-kalibratiesysteem is geïntegreerd in deze set-up. Een uitgebreid systeem, dat op maximaal zes plaatsen in je ruimte metingen verricht en daarna alle speakers netjes afregelt voor een optimaal resultaat. Dat het resultaat van die metingen quasi perfecte resultaten oplevert mag eigenlijk niet verbazen, net als de wat langere tijden voor de metingen en verwerking.

Ook na de initiële set-up blijven de menu’s overigens verbazen: ze zien er overal even mooi en overzichtelijk uit. Roep je ze snel even op via de remote, dan worden ze transparant over het scherm gelegd – iets wat aanpassingen tijdens het kijken van een film aanzienlijk plezieriger maakt. Eveneens handig is dat NR1603 feed- back toont op het tv-scherm wanneer je hem bedient, zodat je meteen de bron, het surroundprogramma en de stand van het volume in beeld krijgt.

Over de remote gesproken: ook die heeft Marantz prima voor elkaar. Er staan relatief weinig knoppen op, maar de toetsen zijn lekker groot, staan op een aangename afstand van elkaar en zijn duidelijk gelabeld. Bovendien lichten de toetsen ook op in het donker.
De enige optie die we minder geslaagd vinden, is de mogelijkheid om de receiver te bedienen via een computer en webbrowser. Het werkt allemaal wel, maar de interface reageert dan sloom.

,

Ook op features heeft Marantz niet beknibbeld. Via de USB-aansluiting op het front kan je bijvoorbeeld muziek en jpg-fotobestanden streamen vanaf FAT-ingedeelde USB-media, maar je kan er net zo goed je iPod of iPhone op aansluiten. De NR1603 ontvangt dan een digitaal signaal van je iDevice, terwijl op het tv-scherm alle nodige informatie en album-art wordt getoond.

Ook via je thuisnetwerk kan je muziekbestanden aan de Marantz doorspelen, waarbij alle belangrijke codecs worden ondersteund – voor FLAC zelfs tot 24-bit/192 kHz. Plezierig is dat dit allemaal erg vlot verloopt, zonder haperingen of dubbelzinnige commando’s.

Bovendien maakt de zoekfunctie het bladeren in grote verzamelingen een stuk aangenamer. iTunes- en iOS-gebruikers kunnen ook via AirPlay muziek naar de Marantz streamen, iets wat eveneens perfect blijkt te werken en voor ? ?een verrassend goede geluidskwaliteit zorgt.

Voor internetradio is er vTuner, en wie een abonnement heeft bij Last.fm of een account bij fotodienst Flickr kan die eveneens aanspreken via deze receiver. Kort na onze test liet Marantz weten dat ook Spotify-ondersteuning nu tot het pakket behoort, na een firmware-update.

De netwerkaansluting maakt het natuurlijk ook mogelijk om de NR1603 via de officiële Marantz-app te bedienen, die beschikbaar is voor iOS en (sinds kort) Android. Wi-Fi is standaard niet van de partij, maar er is wel een optionele draadloze ontvanger beschikbaar.

Een tweede zone van muziek voorzien kan ook, als je in de hoofdzone genoegen neemt met 5.1-geluid. Het signaal kan immers alleen versterkt naar een andere ruimte worden gestuurd, en niet via een lijnuitgang. Zoals gewoonlijk kunnen bronnen die digitaal zijn aangesloten niet in die bijkomende zone worden weergegeven. Met behulp van een lange videokabel zou je die tweede zone eventueel wel van video kunnen voorzien, aangezien er uitgangen aanwezig zijn op component- en composiet video-niveau. 

Over video gesproken: ook daar kan de Marantz bewerkingen voor zijn rekening nemen. Naast upsca- ling (tot 1.080p) en video-omzetting (bijvoorbeeld van composiet naar HDMI) zijn er in de menu’s ook opties aanwezig voor het contrast, de helderheid, intensiteit, tint en ruisonderdrukking. Een hele waslijst met extra’s dus, wat meteen verklaart waarom de handleiding ruim 150 pagina’s telt…

,

We laten de Marantz eerst z’n ding doen met filmgeluid in een 7.1-configuratie, of beter: 5.1 met back- surrounds erbij. Als eerste disc verdwijnt Isle of Man TT Official Review 2011 in de Blu-ray-speler, een fraai in HD vastgelegd verslag van de bekende motorraces op het piepkleine eiland.

De behoorlijk drukke meerkanaalsmix schetst een overzichtelijk maar realistisch totaalbeeld: de hele mix klinkt homogeen, zonder dat sfeergeluiden de commentaarstemmen verdrukken of het machtige motorgeluid van de superbikes te braafjes wordt weggestopt. Wel is het opvallend dat de Marantz NR1603 de stemmen van de commentatoren iets lijkt aan te dikken.

Daardoor klinken ze net wat warmer, maar gaat ook de verstaanbaarheid er een klein beetje op achteruit tegenover neutraler afgestemde machines. Dat valt ook op bij gewone speelfilm, met name bij scènes waarin de dialogen sowieso al iets minder goed verstaanbaar zijn – denk aan het gemompel van V onder z’n masker in V for Vendetta.

Wat bij die titel eveneens opvalt – en dan met name in explosieve actiescènes – is dat de slanke Marantz verrassend goed het hoofd weet te bieden aan dynamieksprongen. Wel klinkt de NR1603 wat terughoudender, een trekje waar sommigen van houden en andere niet.

Door met de instellingen te spelen kan je het natuurlijk altijd nog een duwtje in de richting van je persoonlijke voorkeur geven. Wanneer we naar tweekanaalsweergave overschakelen, merken we opnieuw dat de Marantz ook hier een subtiel tikje warmer en dikker klinkt.

De Pure Direct-stand zorgt hier overigens voor de beste resultaten. Uiteenlopende genres aangenaam neerzetten bij normale volumes – we beluisteren onder meer tracks van Deftones, Bootsy Collins en Outkast – vormt alles- zins geen probleem, waarbij we verder nog de mooie soundstage als pluspunt noteren.

,

Met de NR1603 zet Marantz een AV-receiver neer die er aan de buitenkant bescheiden uitziet, maar binnenin bulkt van de mogelijkheden.

En van het gebruiksgemak: de set-up procedure is uitstekend uitgewerkt, en de algemene bediening is wat ons betreft zelfs best-of- class.

Bovendien klinkt hij ook niet verkeerd, terwijl hij woonkamervriendelijker is dan de concurrentie..

Gerelateerde artikelen

Reacties zijn gesloten.