Geluid

Review: Marantz PM-11S3

Op het eerste zicht ziet de PM-11S3 er misschien niet echt bijzonder uit. Wel is meteen duidelijk dat dit een uitstekend afgewerkte machine is. En als je het waagt om hem op te tillen – maak vooraf alvast een afspraak bij de chiropractor – dan zal je merken dat het apparaat ook erg solide is. Aan de onderzijde en de achterzijde is trouwens ook te zien dat deze Marantz een koperen chassis heeft, kwestie van RF-storingen buiten de deur te houden. 

De looks zijn typisch Marantz. Centraal op het frontpaneel bevindt zich het kenmerkende, ronde patrijspoortje waarin het display verscholen zit. Wat meer naar de zijkant van het frontpaneel toe zitten links en rechts twee ‘gootjes’, waarin telkens vier druktoetsen opgenomen zijn.

Links en rechts – hier zitten twee grote draaiknoppen, respectievelijk voor de ingangskeuze en het volume – is het frontpaneel bovendien mooi afgebogen. Vooral dat laatste maakt dat het apparaat zich optisch wat moeilijker laat combineren met niet-Marantz apparaten. Maar goed, het heeft wel iets.

Bovendien is de PM-11S3 verkrijgbaar in zwart of goud.

,

De PM-11S3 heeft vijf lijningangen op lijnniveau en eentje voor een analoge draaitafel (MM of MC). Een pre-out – om het voorversterkergedeelte te combineren met een externe eindversterker of om een subwoofer aan te sluiten – en een main-in zijn eveneens van de partij. En twee paar (A/B) luidsprekeruitgangen, natuurlijk.

Er zit ook een F.C.B.S. in- en uitgang op het achterpaneel. Nooit van gehoord? Wij ook niet, maar het staat voor Floating Control Bus System. Een soort bussysteem waarmee je meerdere PM-11S3’s aan elkaar kunt koppelen is dat. Dat maakt het mogelijk om bijvoorbeeld een stereo set-up te bi-ampen met één PM-11S3 per kanaal. Je kan eventueel zelfs een heuse 5.1-set samenstellen met drie PM-11S3’s. Als nu ook je budget nog even mee zou willen…
 


De versterker levert tweemaal 100 watt vermogen aan 8 ohm. Dat zullen dan wel heel echte watts zijn – en geen marketingwatts, zoals we dat maar al te vaak zien – maar aangezien dit een klasse A/B-versterker is die ongeveer anderhalve ton weegt en die 3.999 euro moet kosten, hadden we eigenlijk nog wel iets meer verwacht.

 

De overige opgegeven specs liggen meer in de lijn der verwachtingen. Zo bedraagt de totale harmonische vervorming niet meer dan 0,01 procent en mogen we genieten van een signaal-ruisverhouding van 108 dB (via de lijningangen, bij 2 volt invoer en  nominaal vermogen). Dat is zonder meer een mooi cijfer, en via de gebalanceerde ingang stijgt het zelfs tot 109 dB. 

Natuurlijk zal je dit apparaat vooral willen bedienen met de afstandsbediening. En dat gaat prima, maar de remote heeft niet echt de uitstraling die je verwacht van een apparaat uit deze prijsklasse. De meeste van de knoppen zijn trouwens bedoeld om een Marantz (sa)cd-speler te bedienen. De remote is ook wat te lang, zodat je ze niet met één hand kan gebruiken.

,

De Marantz PM-11S3 krijgt in onze testruimte het gezelschap van een Ayon CD-1sc cd-speler en een stel Klipsch Palladium PF39 luidsprekers. Al na korte tijd wordt duidelijk dat de Marantz een zachtaardig, ingetogen karakter heeft. En denk nu vooral niet dat ‘zachtaardig’ wil zeggen dat hij niet hard kan, want het tegenovergestelde is waar.

En nu we het toch over volume hebben: we hebben de PM-11S3 beluisterd op een laag, een middelmatig en een (toren)hoog volumeniveau. En daaruit blijk dat hij op alle luisterniveaus eigenlijk even goed scoort. Je zou ervan staan kijken hoe weinig versterkers dat kunnen. 

Lage tonen worden voluit en zonder enige restricties – maar wel op een beschaafde manier – doorgestuurd naar de luidsprekers. ‘Main Titles’ uit Blade Runner – de epische Vangelis-soundtrack – klinkt prima, maar het donderende, extreem diepe laag klinkt gecontroleerder als het door een subwoofer weergegeven wordt. 

Vooral een akoestische kwestie is dat, en niet zozeer een tekortkoming van de Marantz. Maar gelukkig kan je wel degelijk een subwoofer aansluiten, zolang die maar over een ingebouwd afsnijfilter beschikt. 

Het mid en het hoog klinken mooi breed, waarbij het geluid ook goed loskomt van de luidsprekers. Verder luisterwerk – onder meer ‘The Expert’ van Yello en ‘Graceland’ van Paul Simon – maakt duidelijk dat de Marantz over stevige dynamiekreserves beschikt en dat hij ook de kleinste details met een vanzelfsprekend gemak in de luisterkamer projecteert. 

,

Marantz heeft met de PM-11S3 een bijzondere geïntegreerde stereoversterker gebouwd die over vernieuwende functies beschikt (F.C.B.S.) en klinkt als een klok. Nu ja, niet letterlijk natuurlijk, maar je begrijpt waar we heen willen.

Akkoord, hij kost een bom geld, maar hij kan dan ook zonder meer het stralende middelpunt van een stereoset uit de hoogste regionen worden.

En als je het breed hebt, koop er dan meteen drie of vier. Dankzij F.C.B.S. kan je voor elk van die toestellen wel een nuttige taak bedenken …

Gerelateerde artikelen

Reacties zijn gesloten.