Maar zullen we – vooraleer we met de nodige gretigheid aan de uitpakparty beginnen – eerst even typeren wat voor een merk McIntosh is? Goed. McIntosh is een Amerikaans high-end hifimerk, dat nogal traditioneel ingesteld is, zij het in de best mogelijke betekenis van het woord.

Ze maken kostbare hifi-apparaten die steevast uitstekend afgewerkt, loodzwaar en oerdegelijk gebouwd zijn. Daarbij hebben ze ook een zeer herkenbaar uiterlijk dat al sinds meerdere decennia nagenoeg ongewijzigd gebleven is. Je kan dus een McIntosh-apparaat van twintig jaar oud naast een nieuw toestel van het merk zetten zonder dat iemand het leeftijdsverschil opmerkt.

Gezien de traditionele insteek van het bedrijf, is het dus best wel verrassend dat ze plots met een apparaat als de McAire op de proppen komen. Temeer ook omdat Steve Jobs de revolutionaire computerlijn die hij in de jaren ’80 van de vorige eeuw bij Apple wilde lanceren ‘McIntosh’ wou noemen. Maar omdat het audiomerk McIntosh al bestond, moest Apple de benaming ‘MacIntosh’ kiezen.

Maar zo te zien voelde Apple zich desondanks niet te beroerd om de nodige licenties toe te kennen voor de McAire.