Natuurlijk koop je een hifi-apparaat – zeker in deze prijsklasse – omwille van de puike prestaties en/of omdat de prijs-kwaliteitverhouding bovengemiddeld gunstig is. Maar anderzijds is het ook niet ondenkbaar dat je een zekere sympathie voor een merk ontwikkelt – Apple, iemand? – zodat dat ook in min of meerdere mate gaat meespelen in je aankoopbeslissing. Maar dan moet het merk in kwestie wel een sterke identiteit hebben.

En dat brengt ons bij Naim, zo’n beetje hét schoolvoorbeeld van een merk met een sterke identiteit. Dit door en door Britse bedrijf ontwerpt en bouwt al z’n hifiproducten volledig in het UK. Daarbij worden de Naim-producten ook nog bijna volledig met de hand gemaakt.

Op Naim-apparaten zie je achteraan ook nog – niet schrikken – DIN-aansluitingen staan. Ja, ook wij dachten dat die sinds het einde van de jaren ’70 van de vorige eeuw uitgestorven waren, om plaats te ruimen voor de in die tijd nieuwe cinch-aansluitingen. Maar niet bij Naim dus.

Gelukkig hebben ze daar ook goede redenen voor. Bij een DIN-verbinding worden de pinnetjes namelijk geklemd tussen twee klemmetjes binnenin de poort, waardoor een zelfreinigend schuureffect ontstaat elke keer als je ze in- en uittrekt.

Andere zaken die Naim z’n eigen identiteit geven: de aandacht voor de kwaliteit van het voedingsgedeelte in hun ontwerpen, het ontkoppelen van de stroomkabel en het karakteristieke uiterlijk.

Wat dat laatste betreft kunnen we veilig stellen dat alle Naim-apparaten op elkaar lijken. En dat al jaren lang. Je kan dus gerust vandaag een Naim kopen, om er dan pas volgend jaar – of over vijf jaar – een ander Naim-apparaat bij te kopen. Ze zullen nog steeds mooi bij elkaar passen.