Mobile

Review: Nokia Lumia 925

Nokia heeft zijn meest ernstige gezicht opgezet om de Nokia Lumia 925 te maken. Na alle smartphones met vrolijke kleuren en volledig plastic omhulsels, komen ze nu met een erg neutraal ogend toptoestel op de proppen. Daarmee vallen zakenlui niet uit de toon naast andere serieuze mensen met een iPhone of één of andere van de duurdere Androidtelefoons.

De nieuwe Lumia 925 heeft een aluminium behuizing. Het is te zeggen, alle randen zijn van aluminium en de achterkant is van een hoogwaardige kunststof gemaakt. Die achterkant is beschikbaar in drie kleuren: wit, grijs en zwart.

Wit, grijs en zwart zou ik geen kleuren durven noemen, maar eerder drie tinten grijs. Het gebrek aan meer fleurige alternatieven vind ik eigenlijk een beetje jammer. De kleurige telefoons waren net een heerlijk speelse afwisseling naast alle ernst van Apple en de Androidmakers. Nu kan ik me inbeelden dat er mensen zijn die geen opvallende telefoon willen. Ernstige zakenlui in een ernstige zakelijke omgeving bijvoorbeeld.

Het plastiek van de Nokia Lumia 925 kan best tegen een stootje. Op de behuizing van mijn testtoestel is na twee weken gebruik nog geen krasje te zien. Anders is het gesteld met het aluminium. Daarin vind ik één grote kap, die ik kan toewijzen aan een val en ook een reeks kleinere beschadigingen waarvan ik geen idee heb waar ze vandaan komen.

Zo gehavend als het aluminium is, zo goed ziet het glas er nog uit: nog geen krasje. Dat heb ik vooral te danken aan het materiaal waar de glaspartij van is gemaakt, het ijzersterke GorillaGlass 2.

Serieuze lijst specificaties

De claim van ‘meest serieuze telefoon’ kan je ook doortrekken in de lijst features. Vooreerst heeft de Nokia Lumia 925 een Dual Core 1,5GHz Qualcomm Snapdragon S4 als processor. Hij heeft 1GB ramgeheugen en 16GB interne opslag. Dat is wat je van een toptelefoon kan verwachten.

De batterijcapaciteit is 2000mAh, maar aangezien de processor zo krachtig is, kan heel die capaciteit er vrij snel doorgejaagd worden. Bij intensief gebruik en redelijk wat gesurf kan het al eens voorvallen dat de batterij niet eens de avond haalt. Je kan best de automatische notificaties van apps zoals Twitter en Facebook uitschakelen om je batterij te sparen (en meteen ook je mentale gezondheid).

Het besturingssysteem is de nieuwste versie van Windows Phone 8. Een van de leuke nieuwigheden van WP8 is de app ‘Glimp’. Die toont het uur op het scherm, ook als je telefoon in standby staat. ‘Gebruikt amper energie’, zo verzekerde de productmanager An Tips me en dat lijkt ook echt te kloppen.

De echte sterkte van Windows Phone ligt toch nog steeds aan de zakelijke kant, door integraties met Exchange, Office 365 en zelfs de dingen van Google. Je kan ook Office-documenten bekijken en licht bewerken met een standaard geïnstalleerde Office-app.

,

Business in the front, party in the back

Is deze telefoon nu echt helemaal zakelijk en saai? Gelukkig niet. Voor het meest opwindende element aan de Nokia Lumia 925 moeten we naar de achterkant, waar de camera staat. Omdat de telefoon in zijn geheel dunner is geworden, maar de camera niet, steekt die een beetje uit. Dat levert een raar teutje op waardoor je telefoon niet gewoon plat op tafel kan liggen, maar een kniesoor die daar om maalt.

De resultaten van de camera overstijgen de verwachtingen van een telefoon. Daar waar ik al behoorlijk onder de indruk was van de camera in zijn voorganger, de Nokia Lumia 920, vind ik deze nog beter. De kleuren zijn een stuk natuurgetrouwer dan in de vorige en omdat dit toptoestel ook nog eens de snelste chips in huis heeft, werkt de bediening en het opstarten van de foto-app zeer vlotjes. Het leuke aan een deftige telefooncamera is dat je altijd mooie foto's kan maken zonder dat je een extra toestel moet meezeulen. Je hebt met de Lumia 925 een camera op zak met 8,7 megapixels, een lens van Carl Zeiss Tessar en een lensopening van f/2.0.

Hieronder vind je een voorbeeldfoto.

In videomodus blijft de camera ook zijn mannetje staan. Bekijk dit videofilmpje maar eens dat ik heb gemaakt op een concert. (Een concert van een kerel van Seattle, de stad waar ook Microsoft gevestigd is, binnenkort de nieuwe eigenaar van Nokia. Toeval bestaat niet.) Merk op hoe de camera vrij elegant omgaat met de grote contrasten tussen licht en donker. Er is amper ruis in de donkere partijen en de camera past zich ook aan de overbelichting van het podium aan. De microfoon kon ook goed overweg met het vrij pittige geluidsniveau op het concert.

Kaarten

De grootste troef van Nokia’s met Windows Phone is de gratis navigatie Here Drive. Dat is een volwaardige gps-toepassing waarvoor je kaarten van overal ter wereld kan downloaden op je toestel. Dat is een voorrecht dat voortaan trouwens voor de duurdere Nokia’s voorbehouden blijft. De goedkopere moeten het stellen met kaarten van Europa.

Sinds kort kan je in Here Drive ook een standaardtraject aanduiden. Je telefoon waarschuwt je dan als er problemen zijn op je traject. Ook weer handig voor ernstige mensen die overal op tijd moeten komen.