Verrassend volwassen

Op papier lijkt de Cube dus een interessante nieuwkomer op de mobiele markt, maar hoe doet hij het in de praktijk?

We nemen eerst de ingebouwde speaker onder de loep. Zoals eerder vermeld gaat er in de behuizing een enkel, piepklein drivertje schuil dat amper 2 inch groot is. Daarvan kan je natuurlijk niet verwachten dat die het volledige hoorbare frequentiespectrum (van 20 Hz tot 20 kHz) weergeeft. En dat blijkt ook: een echt basfundament kan je - zoals bij elke kleine speaker - meteen schrappen uit je verwachtingspatroon.

Maar op enkele andere vlakken overstijgt het kleine drivertje onze verwachtingen wel degelijk. Zo blijkt er heel wat detail in de weergave te zitten, waardoor je kenmerken in muziek waarneemt die bij laptopspeakers gewoonweg verloren gaan. Vingerbewegingen op de snaren van een gitaar bijvoorbeeld, of kleine bliepjes en friemeltjes in elektronische muziek die anders bedolven worden onder de hoofdmelodie.

Eveneens handig bekeken is de lichte piek in het midbasbereik, waardoor je in eerste instantie de indruk krijgt dat er toch nog wat laag uit de Cube komt. En ook de relatief ruime spreiding van het geluid vinken we aan als een pluspunt. Je hoeft de Cube echt niet op oorhoogte te houden of er pal voor te zitten om ervan te kunnen genieten. Kortom, het is geen speaker waarmee je zomaar even het stel studiomonitors op je bureau vervangt, maar voor onderweg kan het er zeker mee door.

Wanneer we een van onze 'vaste' hoofdtelefoons bovenhalen, merken we dat ook de ingebouwde DAC en versterking een aardige prestatie neerzetten. Het geluid is lekker dynamisch en punchy, waardoor muziek levendig wordt neergezet. Ook hier horen we merkbaar meer detail dan met de ingebouwde geluidskaart van onze laptop, al haalt het nog niet het niveau van een mooie DAC die vast op je bureau moet blijven staan. Toegegeven, zo'n toestelletje kost ook wat meer...

Een korte vergelijking met de USB-DAC die in ons Meier Audio Corda2Move hoofdtelefoonversterkertje zit, levert interessant voer voor discussie op. De Meier Audio klinkt duidelijk warmer en ietsje relaxter, terwijl de NuForce meer de nadruk legt op tempo, punch en precisie. Beide hebben hun charmes; hier is het eerder persoonljke voorkeur die de doorslag moet geven. Voor muziek vind ik de DAC van de Meier Audio superieur, voor games en film heeft de NuForce de troefkaarten in handen.

Wat we nog wel graag hadden gezien bij de Cube, is een volumeregeling - eventueel met druktoetsen op de achterkant of iets van die strekking. Want in zijn huidige vorm kan je het volume alleen aanpassen op je brontoestel - de computer, telefoon of gelijk welk ander toestel dat je meesleurt onderweg. Niet onoverkomelijk, maar dat had gewoon nog net iets handiger gekund.