Toon alles (4)
Geert Fauvart

Verrassend compleet

Wat meteen duidelijk wordt, is dat Onkyo niet op een aansluiting meer of minder heeft gekeken bij de receiver. Op de achterkant prijken onder meer zes HDMI-ingangen (inclusief ARC) en één HDMI-uitgang, een resem analoge en digitale geluidsingangen, twee componentingangen en ga zo maar door.

Zelfs een lijnuitgang voor een tweede zone is present. Een stereo- ingang, composiet video-ingang en USB-aansluiting op de voorzijde vervolledigen het veld. Die laatste is overigens niet alleen geschikt voor USB-media (zowel in FAT- als NTFS-formaat), maar geeft ook muziek weer vanaf een iPod. De formaatondersteuning blijkt ronduit voortreffelijk te zijn, met onder meer ondersteuning voor lossless-muziek in ALAC en FLAC-formaat (tot 24-bit/192 kHz).

De meest multifunctionele aansluiting hebben we dan nog niet eens bekeken: de netwerkaansluiting op de achterzijde. Die is niet alleen bestemd voor firmware- updates, maar ook voor DLNA/UPnP-audiostreaming via het thuisnetwerk – met een al even goede bestandsondersteuning als via USB, trouwens. Via internet (vTuner) kan je van internetradio genieten, en ook diensten zoals Spotify- en Aupeo zijn langs deze weg bereikbaar. Tenminste, zolang je over een betalend abonnement beschikt voor die diensten.

In combinatie met de OnkyoRemote-app (gratis beschikbaar voor Android en iOS) is het zelfs mogelijk om draadloos muziek te streamen vanaf een mobiel toestel. De app blijkt zich trouwens ook prima van z’n taak te kwijten als remote: ze werkt vlot, zit intuïtief in elkaar en biedt legio mogelijkheden. Ook de meegeleverde klassieke remote doet het verre van slecht.

Toch noteren we een punt van kritiek: wanneer je door lange bestandslijsten scrollt op USB-media of het netwerk zit er soms wat vertraging op de bediening. De receiver scrollt dan nog even verder in een lijst terwijl je de knop op de remote al hebt losgelaten, of springt nog een track verder dan de bedoeling was terwijl je al op ‘afspelen’ hebt gedrukt.

En dan zijn er nog een resem andere extra’s die we nog niet eens vernoemd hebben. InstaPrevue bijvoorbeeld, een picture-in-picture toepassing die je toelaat om via thumbnails de verschillende HDMI-bronnen snel in beeld te brengen. Of Audyssey Dynamic EQ en Dynamic Volume, die de klankkwaliteit van (zwaar) gecomprimeerd programmamateriaal kunnen oppoetsen. En laat ons de verschillende luistermodi voor films, muziek en games vooral niet vergeten. Kortom, er valt echt heel wat te ontdekken bij deze machine.

Zijn er dan echt geen gebieden waarop je een streepje functionaliteit moet toegeven tegenover een duurdere, losse AV-receiver? Natuurlijk wel: zo zet deze AVR bijvoorbeeld geen audio- en videoformaten om. Sluit je een gameconsole via component video aan op de receiver, dan kan je de videostroom ervan dus niet via HDMI naar de tv sturen.

Daarnaast ontbreken ook enkele meer geavanceerde instellingen in de menu’s, maar alle basisfuncties voor een vlotte installatie- en gebruikservaring zijn wel gewoon van de partij.