Muziek

Wat we willen horen is muziek, en niets anders dan muziek. Wat we daarmee willen zeggen is dat de apparatuur liefst geen eigen (bij)geluiden mag maken. Dat is Onkyo echter niet helemaal gelukt. Als je aan de volumeknop draait – vooral in de hogere regionen – vertaalt zich dat in hoorbare klikgeluidjes in de luidsprekers. Een schoonheidsfoutje.

We verbinden de cd-speler met een digitale coaxkabel met de voorversterker – die zal dus voor de D/A-conversie moeten zorgen – en sluiten de voorversterker op zijn beurt met een koppel hoogwaardige cinch-interlinks aan op de eindtrap. De laatste schakel in de keten is een koppel Klipsch Palladium P-39F luidsprekers. We schakelen de cd-speler in ‘Direct’ modus – de analoge circuits worden dan uitgeschakeld – en gebruiken op de voorversterker het standje ‘Direct’.

Al snel wordt duidelijk dat het met de rhythm & pace – in het Nederlands: met het ritmische gevoel – in de muziek echt opvallend goed zit. Het effect daarvan is dat muzikanten als het ware net iets ritmisch correcter en prettiger lijken te spelen dan op mindere sets. Deze eigenschap mag overigens op het conto van de cd-speler worden geschreven, en is allicht vooral te danken aan de hypernauwkeurige klok daarin.

In zijn geheel klinkt de set ietsje aan de koele kant. Een kwestie van smaak of dat een plus- of een minpunt is. Verder is het klankbeeld eerder slank dan volvet te noemen. En jawel, ook dat is een kwestie van smaak. Een wat vetter, voller geluid vind je onder meer bij de Amerikaanse McIntosh-versterkers.

Als het luid gaat, blijft het geluid mooi stressvrij. Je kan de meters dus veilig tot het 80 watt streepje laten springen, zonder dat het enige merkbare vervorming met zich meebrengt.

De Onkyo’s zorgen er ook voor dat de muziek nooit ‘dicht loopt’, ook niet als het om drukke mixen gaat met veel instrumenten die min of meer in hetzelfde frequentiegebied opereren. We luisteren naar enkele referentiealbums, zoals Graceland van Paul Simon en Touch van Yello. In beide gevallen krijgen we echt het gevoel dat de Onkyo-set alle finesses uit deze opnames feilloos reproduceert.

Ook heeft het geluidsveld de neiging om zich tot buiten de fysieke grenzen van de luidsprekers te begeven, zodat een prettig, ruimtelijk beeld ontstaat.