Eindelijk geen schoendoosmodel meer voor Panasonic, maar een nieuw, matzwart chassis. Hoewel de behuizing van de PT-AT5000E er nog steeds sober uitziet, oogt het toch al heel wat beter dan het vorige model. 

Daarnaast is deze lcd-projector ook compacter dan heel wat concurrenten, enkel de DLP-modellen doen nog beter. Bij de aansluitingen vinden we drie HDMI-stekkers terug, daarmee krijgt Panasonic samen met de Acer de kroon voor de meest complete set aansluitingen. Bij het opstellen toont de projector zich van zijn meest flexibele kant.

De zeer ruime zoomlens en focus zijn gemotoriseerd, zodat je rustig met de neus op het scherm kan nakijken of je beeld haarscherp is terwijl je alles bij regelt. Ook de lensshift laat een zeer ruime verplaatsing toe, dus echt gebonden aan een specifieke opstelling ben je niet met deze machine.

Net zoals de BenQ W7000 gebruikt Panasonic een soort van joystick om de lens te bedienen, en helaas heeft ook deze implementatie dezelfde problemen. Het is een werkje van lange adem om de juiste shift te vinden, vooral omdat je bijvoorbeeld bij een kleine verticale correctie onvermijdelijk ook horizontaal beweegt.

Lawaai maakt deze projector eigenlijk niet. Zelfs met de lamp op de hoogste stand is er nauwelijks iets te horen, tenzij je er vlak naast zit. In eco-mode kunnen we bijna van stilte spreken. Je levert in eco-mode trouwens slechts 14 procent lichtopbrengst in, maar omdat de Panasonic in zijn ‘cinema’-modes al erg laag zit laat je de lamp beter op de hoogste stand staan.

De afstandsbediening is verrassend compact, maar biedt wel grote, duidelijk verlichtte toetsen. Opvallende afwezige op de remote is een toets om de beeldverhouding te wijzigen. Gelukkig is er een ‘Function’-toets waaraan je zelf een functie naar keuze kan toewijzen om dat op te lossen.

De menu’s zijn degelijk en bieden een zeer uitgebreide set mogelijkheden om de prestaties van de projector te evalueren en te verbeteren. Dankzij de split-screen’ vergelijking zie je de invloed van je aanpassingen onmiddellijk naast het oorspronkelijke beeld. Dankzij
de waveform-monitor, zeer flexibele aanpassingen van de gammacurve en een zeer uitgebreid kleurbeheer is de projector ook perfect kalibreerbaar door een professional.

En dat is nog niet alles. Liefhebbers van echte breed- beeldschermen – lees 21:9 oftewel Cinemascope – zitten goed met deze projector. In plaats van een zeer dure anamorfe lens aan te schaffen, kan je de zoom-, focus- en shiftinstellingen van 21:9-, 16:9- en 4:3-formaten opslaan en met een druk op de knop herstellen.