Geluid

Review: Philips Fidelio B5

Een ‘echte’ surroundopstelling met meerdere speakers, vaak kom je het niet meer tegen in de doorsnee woonkamer. De redenen zijn bekend: het neemt te veel plaats in, luidsprekers worden steeds dikwijls beschouwd als visueel storend in het interieur, en dan heb je nog de vele kabels die bij een opstelling van vijf of meer speakers te pas komen. En dus kiest de consument massaal voor soundbars, waarbij die echte surroundervaring vaak verloren gaat. Toegegeven, high-end soundbars (zoals van Bowers & Wilkins, Focal of Yamaha, om maar enkele te noemen) kunnen door slimme technieken, zoals projectie, filmgeluid rondom bieden. Maar aan die klasse van soundbars bengelt dan weer een forser prijskaartje.

Twee jaar geleden bedacht Philips een interessante tussenvorm: de soundbar met zijspeakers die je kan afnemen en achteraan in de kamer plaatsen, telkens je nood hebt aan een surroundervaring. Deze goed ontvangen HTL9100 (lees hier onze recensie) werd vorig jaar opgevolgd door de Fidelio E5 (lees hier onze recensie), een oplossing met twee speakers dat op gelijkaardige wijze kan getransformeerd worden van een stereo-opstelling naar een 4.1-set. In 2015 komt Philips (om exact te zijn: Woox, recent gekocht door gitaarbouwer Gibson) met de B5. De Fidelio B5 is opnieuw een klassiek ogende soundbar, die van ver heel sterk op de HTL9100 lijkt. Aan de techniek is er echter heel wat gesleuteld.

,Qua vormgeving zijn de HTL9100 en Fidelio B5 gelijkaardig. Om niet te zeggen: heel gelijkaardig. Philips behoudt dus de mooie curves en zwarte luidsprekerdoek, waardoor de B5 compact en elegant oogt. Zoals vroeger is er in het midden een paneel uit aluminium, wat voor zekere klasse zorgt. Op dat middenstuk vind je enkel een aan/uit-knop, geen ledjes of een display. In de plaats wordt er gewerkt met een led-display, verwerkt onder de luidsprekerdoek. Het display vertelt je doorlopend welke bron geselecteerd is, toont ook relevante informatie als je een instelling aangepast, zoals het volume. De display is qua lichtintensiteit regelbaar en zelfs (op setting 0) uit te schakelen. “Oef”, denken we dan, want bij de E5 kon dat niet en waren de led’s behoorlijk afleidend bij het bekijken van een film in een verduisterde kamer.,

Net zoals bij de HTL9100 kan je bij de B5 links en rechts een deel van de soundbar loskoppelen. Moeilijk is dat niet: zachtjes trekken en je hebt de twee delen in de hand. Tegelijkertijd zijn de speakers toch goed bevestigd. Als je de HTL9100 met de meegeleverde kit aan de muur bevestigd, hang je de soundbar enkel met het middenstuk vast. Toch is de koppeling met de zijspeakers stevig genoeg dat ze bij een stevige filmexplosie er niet kunnen uitdonderen.

Elk deel is dus een losse speaker met een ingebouwde batterij en draadloos lossless verbonden met de soundbar zelf. De bedoeling is – net zoals bij de HTL9100 – dat je de twee losse speakers achteraan links en rechts positioneert. Bijvoorbeeld op een meubel achter de zetel of misschien wel op de armleuningen van de sofa zelf. Op dat moment treden de twee losse speakers op als twee rear-luidsprekers, terwijl het overblijvende soundbar-gedeelte de twee frontkanalen afspeelt. Een draadloze subwoofer rondt het geheel af, zodat je op een 4.1-opstelling uitkomt.

Dé grote verandering ten opzichte van de HTL9100 is dat de B5 beter rekening houdt met de plaatsing van de twee losse speakers. Bij zijn voorganger moest je proberen de twee rears symmetrisch en op gelijke afstand ten opzichte van je oren te plaatsen. Afhankelijk van je interieurinrichting niet altijd even evident… De B5 is op dat vlak veel flexibeler. De soundbar is immers uitgerust met een kalibratiefunctie, die je snel kan doorlopen telkens je de twee speakers als rears gebruikt. De kalibratie bestaat uit twee stappen die je op ongeveer één minuut doorloopt en gewoon activeert via de afstandsbediening. Het is ook niet vereist om een meetmicrofoon boven te halen, zoals dat bij AV-receivers wel het geval is. Het grote voordeel – naast een geluid dat beter aangepast zou zijn aan de ruimte – is dat de juiste plaatsing van de speakers niet zo kritisch is.

,

Aan ingangen ontbreekt het de B5 niet. Wij zouden aanraden de soundbar aan te sluiten via de HDMI-ARC-aansluiting, omdat je dan alvast de afstandsbediening van je tv kan gebruiken om het volume te regelen. Al kan je ook opteren voor een optische digitale kabel, als je dat wenst. Deze kan je uiteraard ook gebruiken voor een muziekbron, zoals een cd- of netwerkspeler. Heb je een console en/of Blu-rayspeler, dan kan je deze toestellen aansluiten via een van de twee bijkomende HDMI-poorten. Een coax-aansluiting en een aux-ingang met een 3,5 mm jack vervolledigen het rijtje van fysieke aansluitingen. Je hebt ook de optie om draadloos muziek te streamen, via Bluetooth. We knikken goedkeurend als we in de specificaties lezen dat hierbij de steeds populairdere en goede aptX-codec wordt ondersteund, naast AAC en SBC. Kortom, als het gaat om features schiet de B5 maar weinig te kort.

,

Voor Philips was de B5 blijkbaar nog niet excentriek of hybride genoeg. En daarom bedachten de ontwerpers een toch wel heel aparte, bijkomende functie voor die twee losse speakers. Ze zijn namelijk elk apart te gebruiken als Bluetooth-speakers. Omdat de ingebouwde batterij goed is voor ongeveer vier-vijf uur, kan je er eentje mee naar de tuin nemen voor wat muziek bij een barbecue. Omdat zowel de hoofd-soundbar als de twee speakers Bluetooth-ontvangers bevatten, heb je zo drie aparte streaming-speakers tot je beschikking. Met hun 8-watt gaan de losse speakers niet spectaculair luid en neigen ze ook wat dof te klinken, maar als extraatje is de Bluetooth-streaming mooi meegenomen. Eentje meenemen op vakantie is echter geen optie, daar de losse speakers enkel via een speciale connector op de soundbar oplaadbaar zijn.

,

Aanvankelijk hebben we de B5 vooral gebruikt in solomodus, dus met de zijspeakers nog vastgekoppeld aan de soundbar. Ten opzichte van de luidsprekers van onze LG 55LM9600 meteen een hele vooruitgang. Dialogen komen helder door en de tv-klank is heel wat ruimtelijker. Verrassend genoegd moeten we de subwoofer een streepje bijregelen naar +1, want hij staat iets te stil ingeregeld. Meestal is het omgekeerde nodig. Tegelijkertijd is de kolomvormige subwoofer niet de krachtigste die we al bij een soundbar van deze klasse hoorden. In heel grote ruimtes gaat hij wellicht te kort schieten.

Kan de B5 ook overtuigen bij het bekijken van een film? We stoffen voor de gelegenheid onze Blu-ray van ‘Watchmen’ af, met een Dolby TruHD 5.1-track. Eerst luisteren we met de soundbar in één geheel, daarna met de speakers losgekoppeld en gekalibreerd. Eerlijk gezegd weet de B5 zo ook al goed te klinken, zelfs in onze vrij grote testruimte. Bewust voor de filmmodus kiezen op de afstandsbediening is wel een must. Bij het gevecht tegen The Comedian (aan het begin van de film) toont de B5 in staat om de nodige impact te geven aan de scene. Even later koppelen we de speakers los en plaatsen we ze achteraan. In de scene rond minuut 17 van de Watchmen barst er in de verte een onweer los waarbij het donder echt van ver lijkt te komen. Even later volgt een verhitte dialoog in een ondergrondse metrogang, waarbij de B5 voor de nodige ruimtelijkheid zorgt. We zitten niet echt op het niveau van ons referentie-surroundsysteem, maar de Fidelio B5 zorgt toch voor een behoorlijk goede ervaring. The Watchmen heeft trouwens een uitstekende soundtrack, met tracks van onder meer Bob Dylan en Simon and Garfunkel, die de B5 toch betrekkelijk muzikaal weergeeft.

Wel één opmerking bij de surroundervaring: bij ons testwerk leverde de kalibratie regelmatig een adequaat resultaat, maar waren we toch geneigd om het volume van de rears-speakers wat hoger te zetten. De zijspeakers zijn ook niet krachtig genoeg om heel ver je luisterpositie te plaatsen. Op 1 tot 2 meter lijkt optimaal.

,

De Fidelio B5 is, net als zijn voorganger, een goed soundbar dat iets uniek biedt. De loskoppelbare speakers leveren een echte meerwaarde. Hoewel het apparaat niet een (betere) losse 5.1-set evenaart, levert deze Philips wel een ervaring die stukken beter is dan dat van een doorsnee 2.1-soundbar. Voor mensen die absoluut geen opvallend audioapparaat in de woonkamer willen, is de Fidelio B5 een interessante tussenoplossing die goed klinkt en toch discreet blijft.