Twee losse units

De Fidelio E5 is de volgende stap in dit verhaal van Philips. Het basisprincipe is bij de E5 hetzelfde als bij de HTL9100: voor gewoon tv-kijken heb je een eenvoudige opstelling, maar als surround gewenst is, kan je in luttele seconden een 4.1-systeem creëren. Het grote verschil is dat het kloppende hart van de E5 niet bestaat uit een soundbar, maar uit een set speakers die je links en rechts van de televisie opstelt.

Dat heeft alvast een paar praktische implicaties. Waar je een soundbar doorgaans op een tv-meubel plaatst of ophangen, kun je de E5 maar op één manier opstellen. Dat kan in principe op de vloer, maar de luidsprekers op oorhoogte plaatsen is toch optimaler. Het zal van de inrichting afhangen hoe goed dat lukt. Als de twee E5-speakers ver uit elkaar staan, zal je ze misschien ook wat naar binnen moeten draaien voor het beste geluid.

Net zoals de HTL9100 arriveert de E5 in een verrassende compact doos. Het meeste plaats neemt de draadloze subwoofer in. De kolomvormige sub met een naar beneden gerichte woofer is duidelijk bedoeld om gezien te worden. Rondom is het bekleed in een gezellig stofje, terwijl de bovenkant een mooi afgewerkt houten paneel blijkt te zijn. Het heeft wel iets B&O-achtig. Door de plaatsing van de woofer is de plaatsing trouwens minder een probleem, al zal je bij een houten vloer een ander effect horen dan als je de woofer op een vast tapijt plaatst.

De twee 40-cm hoge speakers bestaan op hun beurt elk uit twee delen. Het onderste gedeelte – ongeveer driekwart van de hoogte – is bekleed met hetzelfde kasmirachtige stof als de sub. Dit zijn de hoofdunits, met elkaar verbonden door een kabel van ongeveer 2,5 meter. Dit is meteen de grootste afstand dat je de twee E5-speakers van elkaar kan plaatsen. Zelf een langere kabel maken is geen sinecure, want er wordt gebruikt gemaakt van een eigen aansluiting die wat doet denken aan DIN-connectors van weleer.

Over de kabel loopt zowel het audiosignaal als stroom. Wij zijn er nog niet uit of dat een plus- dan wel een minpunt is. Je spaart een stopcontact uit, maar je moet wel een dikke kabel onder je tv leggen. Als je die niet kan wegwerken, oogt het geheel toch een tikkeltje slordig.

Geparkeerd boven elke hoofdspeaker is er een een tweede, compacte unit. Je kan er niet naast kijken, want de compacte secundaire speakers hebben een behuizing met een metaalkleurige speakergrille en bovenaan weeral die mooie houten afwerking. De kers op de taart is het bruin lederen handvat. Die gebruik je om de kleine speakers op te tillen en naar achter in de ruimte te brengen, op de momenten dat je een surroundervaring wenst.