Beeld

Review: Pioneer BDP-160

Bij Pioneer geen wulpse curves of speelse vormen. Deze Blu-ray-speler gaat voor een klassieke vormgeving, met een matzwarte, geborstelde voorzijde. Je kan het saai vinden, maar wie een speler zoekt die in het zicht staat zonder alle aandacht op te eisen, zit aan het juiste adres. De BDP-160 is ook verkrijgbaar in zilvergrijs.

De aansluitingen lijken beperkt, maar dat is op een Blu-ray-speler geen uitzondering meer. Naast de HDMI-aansluiting is er enkel een analoge stereo uitgang en een digitaal coaxiale audiouitgang. Er is een bedrade en draadloze netwerkaansluiting. Heb je geen draadloos netwerk in huis, dan kan je een smartphone of tablet met behulp van WiFi-direct rechtstreeks aan de speler koppelen. Twee USB-aansluitingen maken het verhaal compleet.

,

De afstandsbediening is perfect bruikbaar, maar laat wel ruimte voor verbetering. De afspeeltoetsen zijn eerder klein en de je voelt de d-pad toetsen vrij onduidelijk, vergissingen zijn daar niet uitgesloten. De toetsen zijn ook vrij stug. Anderzijds is de layout duidelijk en bovenaan vind je een aantal handige functie-toetsen.

Ook bij de gebruikersinterface is er voor absolute eenvoud gekozen. Geen grafische hoogstandjes of mooie animaties, neen, een simpele menustructuur. Om de basisinstellingen van het toestel in orde te brengen is dat een prima keuze. Maar bij gebruik als mediaspeler voelt de Pioneer nogal spartaans aan. Zeker wie heel wat muziek of films op een DLNA-server heeft staan, beseft snel dat hij een alternatieve bedieningsmethode nodig heeft. Door lange lijsten bladeren is gewoon niet mogelijk.

,

Pioneer’s iControlAV app of ControlApp zijn helaas geen oplossing als je een betere navigatie zoekt door je media. De toepassingen zijn beperkt tot een eenvoudige remote, die weliswaar uitstekend werk. Voor je DLNA-noden kies je best een andere app zoals Skifta.

,

De Pioneer stelt absoluut niet teleur als je een speler met uitstekende beeldkwaliteit zoekt. Op al onze testen waarin hij de film-of videoframerate moet herkennen scoort hij foutloos. Bovendien herkent hij wijzigingen in framerate erg snel en gebeurt de deinterlacing met veel zorg waardoor diagonale of bijna horizontale lijnen geen gekartelde randen bevatten. Zet het uitgangssignaal op 1080p en activeer 1080p 24Hz en je kan op beide oren slapen.

Uitgebreide opties voor beeldverwerking ontbreken, het gaat hier tenslotte om een instapmodel. Laat de ‘video-afstelling’ in de ‘standaard’ preset staan, zoals steeds sleutelen we liever op de televisie aan het beeld. Enkel als je televisie geen goede ruisonderdrukking heeft kan je die taak door de Pioneer laten doen, de resultaten volstaan voor het wegwerken van lichte ruis.

De speler weet raad met alle audioformaten op Blu-ray, en kan zelfs herencoderen naar DTS of Dolby Digital als je AV-receiver al wat ouder is en geen moderne formaten aankan.

,

Een Blu-ray-speler is niet volledig als hij niet kan dienst doen als mediaspeler. De BDP-160-K stelt in dat opzicht absoluut niet teleur. Alle belangrijke audioformaten leest hij perfect, inclusief de tag-informatie. Ook FLAC zit in de lijst voor wie zijn muziek in perfecte kwaliteit archiveert. De lijn van uitstekende prestaties zet zich verder bij de videospeler. De speler baant zich een weg door al onze testbestanden, inclusief mkv met verschillende ondertitels of audiotracks. Zelfs Blu-ray-rips (.m2ts bestanden) leest hij probleemloos, inclusief ondertitels. Externe ondertitelbestanden werken enkel via USB, maar als de ondertitels in het mkv-bestand zitten werkt de speler net zo goed via DLNA.

Naast alle gebruikelijke schijven leest de Pioneer ook SACD en DVD-Audio. Wie dus nog een collectie audiofiele schijfjes heeft kan die terug uit de kast halen met voor deze speler.

Voor internet-content is de Pioneer geen goede keuze. Picasa en YouTube, dat is een erg mager aanbod. Je kan de YouTube-app koppelen aan je smartphone, zodat je die kan gebruiken om content te zoeken.

,

De Pioneer BDP-160-K is een prima speler, maar met een vrij klassieke insteek. Een sober uiterlijk, uitstekende beeldkwaliteit en prima mediaspeler, gecombineerd met SACD en DVD-Audio mogelijkheden maken hem een prima keuze. De ietwat oudbollige en niet altijd handige gebruikersinterface moet je er bij nemen en YouTube moet volstaan voor je internetnoden.