Centrale bediening

De Raumfeld-app bestaat voor iOS en Android, waarbij we heel blij zijn om te merken dat de app op onze iPad en Sony Xperia Z2 Tablet in aangepaste vorm verschijnt. Als je dan toch extra schermoppervlakte hebt, dan is het leuk als app-bouwers er gebruik van maken, toch? Voor zaken als het volume te regelen en kamers beheren is de app op een tablet naar ons gevoel veel handiger in gebruik, en sowieso net iets mooier. De donkere Raumfeld-app is makkelijk in gebruik en brengt je vanaf het hoofdscherm meteen naar alle mogelijke muziekbronnen: eigen afspeellijsten en bestanden, internetradio, muziekdiensten en ook de line-in. Dat het laatste zo prominent wordt uitgespeeld is wel fijn, want de Stereo M beschikt over een analoge ingang waar je bijvoorbeeld een cd-speler op kan aansluiten. Heb je meerdere Raumfeld-kamers, dan kan je via deze weg een cd ook elders in huis laten horen.

Door te vegen op het hoofdscherm schakel je snel tussen recente en favorieten albums, wat vooral leuk is als je vaak eigen bestanden beluistert. Je hoeft je trouwens geen zorgen te maken over de compatibiliteit van eigen muziekbestanden, want Raumfeld ondersteunt wel bijzonder veel formaten. Lossy formaten (MP3, Ogg, WMA en AAC) werken probleemloos, evenals lossless bestanden op cd-kwaliteit of hoger (WAV, FLAC en Apple Lossless). Ook onze hi-res FLAC- en ALAC-bestanden (tot 192 KHz en 24-bit) speelden probleemloos af. Qua muziekdiensten heb je twee keuzes: Napster en Spotify. In Duitsland is er ook de optie WiMP, maar die dienst met FLAC-streaming heeft zijn weg nog niet gevonden naar de Benelux. Hopelijk komt daar snel verandering in! Net zoals vele anderen, is Spotify bij Raumfeld via de Connect-functie geïntegreerd. Dat wil zeggen dat de Raumfeld-speakers rechtstreeks vanuit de Spotify-app te bedienen zijn – maar ook dat je Spotify-streams niet gelijktijdig in meerdere kamers kan afspelen.

Een vrij unieke Raumfeld-eigenschap die we wel op prijs stellen, is het onderscheid tussen kamers en spelers. Bij de meeste multiroomsystemen staat een kamer of zone gelijk aan één toestel. Maar bij Raumfeld kan je een kamer permanent koppelen aan meerdere apparaten, waarna ze achteraf als een geheel verschijnen. En dat is wel handig als je over een grote ruimte beschikt waar je meerdere speakers installeert, zoals een open keuken met eetgedeelte.