Strak, helder en onvermoeibaar

Voor onze luistertest sluiten we de Sennheiser Amperior aan op ons Meier-Audio Corda 2Move versterkertje en een Samsung Galaxy S2 smartphone.

Al van bij de eerste tonen valt op dat de Amperior een levendig en energiek geluid de wereld instuurt, dat minder laid-back is dan bij de Momentum uit eigen huis of de KEF M500. Een prima keuze voor elektronische muziek, zo blijkt al snel, waarbij je op een strakke sound kan rekenen met een relatief vlak frequentieverloop.

Met de Front 242-klassieker 'Welcome to Paradise' in de afspeellijst, blijkt de Amperior er bovendien aardig in te slagen om een gevoel van ruimtelijkheid te scheppen - naar de normen van een gesloten hoofdtelefoon - terwijl ook de imaging prima scoort. De laagweergave blijft echter opvallend op de vlakte bij deze track.

Wanneer de intro van 'Unfinished Sympathy' door ons Corda-versterkertje knalt, lijkt ook hier de laagweergave eerder in te zetten op strakheid en controle dan op extensie en diepgang. Je hoort het laag wel en voelt het zelfs wat bij hogere volumes, maar het delft minder diep dan bij de KEF M500 die we recent op bezoek hadden. Bij bescheiden volumesniveaus komt het geluid daardoor ook wat minder rijk en vlakker over dan bij de eerder vernoemde sets.

Opvallend is dat de bronkeuze een erg grote invloed uitoefent op wat je door de Amperior te horen krijgt. Dat wordt perfect geïllustreerd wanneer we de Sennheiser rechtstreeks op de Galaxy S2 aansluiten en opnieuw de intro van 'Unfinished Sympathy' voorbij laten rollen. De laagweergave wordt er meteen veel indrukwekkender op (de Amperior krijgt plots trekjes van een echt baskanon) maar ook veel en veel minder strak, een overduidelijk geval van controleverlies.

De oorzaak voor dat fenomeen zit 'm hoogstwaarschijnlijk in de combinatie van een uitgesproken lage impedantie bij de hoofdtelefoon (Sennheiser geeft een waarde op van 16 ohm nominaal) en een vrij hoge uitgangsimpedantie bij de smartphone, waardoor er te weinig (elektrische) demping voorhanden is voor een gecontroleerde weergave. Dat kan je de hoofdtelefoon natuurlijk niet verwijten, maar het is wel handig om weten wanneer je het volle potentieel van de Amperior wil ontdekken. 

Wat eveneens opvalt, is dat de Amperior zich bovengemiddeld goed voelt bij hoge volumes - los van welke muziek er speelt. Hij lijkt dan gewoon meer tot leven te komen, wat niet echt vreemd is gezien de DJ-roots van de Amperior. 

Alleen in het middengebied - het frequentiebereik waarin onder meer mensenlijke stemgeluiden zitten - hadden we graag iets meer nuance en gevoel gehoord. Zo lijkt de stem van Pharrell Williams in 'Get Lucky' (Daft Punk) ietsje minder in de spotlight te staan dan we gewend zijn en ook wat vlakker te klinken dan we gewend zijn in deze prijsklasse.

gerelateerde items