Knopje drukken

Als het gaat over de mogelijkheden is Sonos heel consequent. Dat wil zeggen dat de Play:1 exact dezelfde streamingopties heeft als de Play:5, de Connect of de Playbar. Je kunt dus muziekbestanden over het lokale netwerk afspelen (bijvoorbeeld vanaf een pc of een NAS), internetradiostations afspelen (incluis alle grote én kleine Belgische en Nederlandse zenders) of muziek afspelen via een streamingdienst.

En hier zit volgens ons de grootste troef van Sonos: ze ondersteunen heel veel diensten, van grote namen als Spotify en Deezer tot interessante ‘kleintjes’ als AUPEO en Qobuz. Via die laatste kan je trouwens FLAC’s aan cd-kwaliteit afspelen, wat (voorlopig) uniek is in de streamingwereld.

Ook de bedieningsgemak van Sonos is een universeel gegeven. Of je nu één Play:1 hebt staan of een hoop Sonos-apparaten in verschillende kamers, je bedient ze gewoon via de app (iOS, Android, Mac OS X, Windows). De app is niet perfect, maar slaat geen grote flaters en is gemakkelijk te doorgronden – ook voor niet-techies. Met name het koppelen van zones om muziek mooi synchroon af te spelen is doodsimpel.

Er is ook iets nieuws voor alle Sonos-gebruikers. Samen met de Play:1 brengt Sonos een software-update die de functie van de mute-knop op alle apparaten van het merk aanpast. De mute-functie wordt nu vervangen door een pauze-functie. Hiervoor druk je de knop eenmaal in. Druk je snel tweemaal, dan wordt er naar de volgende track in de afspeellijst gesprongen. Deze subtiele maar toch ingrijpende verandering is er gekomen, aldus Sonos op vraag van gebruikers.

Bij de Play:1 is die verandering al meegenomen, en is het mute-symbool vervangen door een pauze-pictogram. Maar de functie werkt dus ook op oudere Sonos-apparaten.

Een positief gevolg is dat je muziek kan opzetten zonder een app te openen. Als je 's avonds het huis binnenwandelt, kan je met een druk op de knop het album verder beluisteren dat je 's ochtends aan de ontbijttafel maar deels kon afspelen.