Geluid

Review: Harman Kardon HKTS200

De producten van Harman Kardon zijn in regel fraai gestileerd en bovengemiddeld mooi afgewerkt. Dat geldt ook voor deze HKTS200 subwoofer, met zijn afgeronde hoeken en afwerking in zwarte of witte glanslak.

Dat de laklaag niet ongevoelig is voor vingerafdrukken moet je er maar voor lief bijnemen. De HKTS200 is betrekkelijk compact (35,5 centimeter hoog, 26,5 centimeter diep en breed) en steunt op vier flinke plastic voeten. Die zitten daar in de eerste plaats omdat de HKTS200 een downfiring ontwerp is.

Als we op de Harman Kardon-website zoeken naar informatie over deze sub, komen we vreemd genoeg van een kale reis terug. Nogal slordig, dat. Ook het gemis van een handleiding is geen goed punt. Want hoewel er niet geweldig veel in te stellen valt, is een handleiding met enkele wenken over de installatie toch redelijk onmisbaar voor iedereen die weinig ervaring heeft met subs.

,

Voor de verbinding met een versterker heb je de keuze tussen een klassieke subwooferingang en een stereoingang op lijnniveau. Verder zit er ook een 12-volt triggeringang achterop. Maar aangezien de sub over een automatisch inschakelmechanisme beschikt, vinden we die laatste niet echt een meerwaarde hebben.

,

Na enig opwarmwerk met onder meer materiaal van Damien Rice, kan het echte luisteren beginnen. ‘Karmacoma’ wordt met voldoende druk neergezet – geen geringe prestatie in een ruimte van 25 vierkante meter – maar met minder resolutie dan bij de duurdere subs.

Verder neigt de Harman soms een tikje naar het ‘one note bass’-syndroom. Het laag komt er wel uit, maar individuele noten zijn dan minder goed herkenbaar. Sommige stukken uit de soundtrack van Titanic bevatten uitstekend testmateriaal voor subs. ‘Never an Absolution’ bijvoorbeeld. De diepe ‘thumb’ zet de HKTS200 overtuigend neer: krachtig, diep, sonoor en zonder ‘nablubberen’.

Tussendoor moeten we toch wel even noteren dat het opmerkelijk is dat de Harman Kardon zich zomaar weet te handhaven in het gezelschap van onze veel duurdere referentieluidsprekers (prijskaartje: 16.000 euro). Niet dat het laag dezelfde kwaliteiten heeft als het mid en hoog van die speakers, maar het is een dikke opsteker voor de Harman dat het niet al teveel opvalt dat het laag van veel mindere komaf is.

Bij de openingstrack van Blade Runner verraadt de HKTS200 z’n prijskaartje wel enigszins – het sublaag in die passage mist enige kracht. Op zich klinkt het best indrukwekkend, maar het kan beter.

Het laag in de Blu-ray van The Bone Collector – Amelia Sachs (Angelina Jolie) die een zware goederentrein doet stoppen – klinkt tamelijk intens, maar de rauwe kracht van een échte trein haal je niet in huis voor dit budget. Gesteld dat je dit überhaupt wil, natuurlijk – denk aan de buren.

Ook met de explosieve scènes uit Die Hard 4.0 komt de Harman prima weg. Grotere en/of duurdere subs doen het beter op het vlak van druk en diepgang – ze klinken indrukwekkender en hebben meer autoriteit – maar verder zijn we tevreden. Al is het maar omdat de wat mindere resolutie veel minder een bezwaar vormt bij het weergeven van films.

,

Hij presteert ietsje beter dan de Boston die op onze website besproken wordt en kost ook ietsje meer. Als je hem thuis kan proberen in combinatie met je audiosysteem ga je gegarandeerd overstag. Tenminste, zolang het niet over een high-end set van duizenden euro’s gaat.

Gerelateerde artikelen

Reacties zijn gesloten.