Geluid

Review: Teufel Columa 200

Jawel, dat lees je goed: voor welgeteld 549 euro haal je bij Teufel deze complete 5.1-luidsprekerset in huis, exclusief verzendingskosten (49,90 euro). Dat lijkt bij voorbaat al niet overdreven veel geld voor een volledig arsenaal luidsprekers en een sub.

Onze testset arriveert in de drie kartonnen dozen. Twee daarvan bevatten de luidsprekers: vier identieke, opvallend ranke kolomluidsprekers die zo’n 110 centimeter hoog zijn. Ze zijn opvallend licht maar staan stabiel op de grond op de bijgeleverde voetstukken. En wat meer is: ze zien er opvallend elegant uit. Met de afwerking van onze testset zit het best goed, het bescheiden prijskaartje indachtig: achterop de speakers staan degelijke terminals, de verschillende delen van de kasten sluiten netjes op elkaar aan en zelfs het walnootdecor ziet er niet verkeerd uit. Mooi zo.

De centerluidspreker is een stuk compacter. Met een breedte van zo’n 40 centimeter laat hij zich ook mooi combineren met kleinere tv’s. Een handig detail zijn de ophangbeugels op de achterzijde, zodat de speaker eenvoudig tegen de muur kan worden gemonteerd.

In de laatste doos zit de subwoofer, een kloeke verschijning die zo’n 15 kilogram op de weegschaal zet. Hij doet niet mee aan de kleiner-is-beter-trend; de diepte en hoogte van 40 centimeter springen in het oog. Gelukkig ziet hij er bovengemiddeld fraai uit: hij is voorzien van een identieke folielaag als de speakers, maar de zwarte glanslak op de voorzijde komt hier mooier tot zijn recht.

Aan de achterzijde is de sub haast zo kaal als een knikker, met een enkele cinchingang, een volumeknop en een aan/uit-knop. Ook een schakelaar waarmee je de sub ofwel aan laat staan, ofwel automatisch laat activeren is aanwezig. Erg minimalistisch, maar voor deze prijs verwachten we ook niet meer.

,

Aangezien de vier staande speakers van de Columa 200 zuilluidsprekers zijn, is hun grootte een beetje bedrieglijk. De eigenlijke luidsprekerkast is immers maar zo’n 8,4 liter groot, terwijl het onderste deel van de speaker gewoon als speakerstand dient.

De drivers in de luidsprekers zijn dan ook aan de kleine kant: zowel bij de center als de overige speakers staat een 70 millimeter unit in voor het mid, terwijl een 19 millimeter grote tweeter het hoog voor z’n rekening neemt. Ze met je eigen ogen bekijken zit er trouwens niet in, want het luidsprekerdoek is niet afneembaar.

De sub – een side-firing exemplaar, dus met de driver naar de zijkant gericht – ziet het duidelijk groter. Hij beschikt over een 250 millimeter grote driver die aangestuurd wordt door een klasse D-versterker van 150 watt.

In combinatie met de kastinhoud van een kleine 30 liter moet dat volgens de fabrikant volstaan voor een laagbereik dat onderaan doorloopt tot 38 Hz (bij -3 dB).

,

Voor deze test sluiten we de Columa 200 aan op een av-receiver van Harman-Kardon, de AVR265. Met een vermogen van 95 watt per kanaal lijkt die in eerste instantie misschien wat overberekend op z’n taak – Teufel geeft een maximale belastbaarheid op van 70 watt voor alle speakers – maar dat zou geen nadeel mogen zijn.

Kleine drivers zoals bij deze Columa 200 zijn per definitie minder efficiënt dan grotere exemplaren, en daarnaast voorkomt die vermogensreserve dat de versterker teveel vervorming gaat produceren bij hoge volumes – een potentieel veel groter gevaar voor speakers dan een te hoog vermogen.

De basisinstelling laten we over aan de EZSet EQ van de Harman, waarna we hier en daar manueel de nodig aanpassingen aanbrengen. De kantelfrequentie voor de sub stellen we in op de door Teufel aanbevolen waarde van 120 Hz.

Als opwarmer schotelen we de Columa 200 een Blu-ray voor die z’n uitwerking nooit mist op een surroundset: The Dark Knight. Bij de achtervolgingsscène waarin het gevangeniskonvooi dat Harvey Dent vervoert in een hinderlaag wordt gelokt, knalt de actie niet alleen van het scherm maar ook door de speakers.

En vooral door de sub, die zich meteen onderscheidt bij explosies. De zuiltjes hebben geen problemen met de stevige volumepieken in deze scène, terwijl dialogen door al dat geweld heen goed verstaanbaar worden neergezet door de centerspeaker. Het complete plaatje klinkt ook groter en vooral indrukwekkender dan je van een budgetgerichte set zou verwachten.

Dat de sub uit het juiste hout gesneden is, maakt ook de herkenningstoon uit Inception duidelijk. De vloer in onze kijkruimte gaat zowaar licht aan het trillen wanneer het volume wordt opgeschroefd, en de sub begint z’n grip pas te verliezen als het volume de pan uitswingt.

Hetzelfde verschijnsel zien we bij de podrace uit Star Wars: The Phantom Menace. Aan spektakel ontbreekt het de Columa 200 dus niet.

Zin in iets subtielers? Daar brengt Insidious een uitkomst. In die horrorprent zitten enkele scènes die in de juiste omstandigheden (een donker, verlaten huis is een goed begin) een bescheiden hartaanval kunnen uitlokken.

Ook dat effect weet de Columa 200 zonder enig probleem naar boven te halen: de zuiltjes laten de schreeuw-, kraak- en piepgeluiden nu en dan uit het niets achter onze zetel opduiken, en dat doen ze best geloofwaardig. Het surroundveld is ook verrassend homogeen in verhouding tot het formaat van de speakers.

,

Ook met een stukje livemuziek in de Blu-ray-speler (Flight 666 van Iron Maiden) blijft de Columa 200 zich in z’n element voelen, al komen de verschillen met duurdere sets hier een stuk duidelijker tot uiting. Het livegevoel wordt realistisch neergezet, maar de muziek zelf klinkt minder homogeen dan de filmsoundtracks die eerder de revue passeerden. De afsnijfrequentie van de sub verhogen tot 150 Hz camoufleert dat verschijnsel wat, maar de locatie van de sub wordt dan ook beter waarneembaar.

Bij de weergave van stereomuziek voldoet de Columa 200 voor alledaags gebruik. Hier merk je wel degelijk dat de set sterk op de sub leunt om de weergave ‘vol’ te doen lijken.

Het midlaag lijkt ook iets naar achter geduwd te worden in de mix, wat het duidelijkst wordt bij de weergave van stemmen in subtielere muziek. Voor een stukje pop of dance weegt dat minder hard door.

,

Met deze Columa 200 bewijst Teufel dat een 5.1-luidsprekerset niet noodzakelijk een paar duizend euro hoeft te kosten om filmliefhebbers te verwennen met surroundgeluid. De elegante vormgeving maakt hem uitermate geschikt voor kleinere woonkamers, en in die omgeving komt de Columa 200 ook het best tot zijn recht. 

Hij getuigt van een prima dynamiek en een voorliefde voor hoge volumes, al combineer je hem best wel met een potente av-receiver. Dat alles maakt van deze Teufel Columa 200 een uitgesproken betaalbaar toegangskaartje voor heel wat uurtjes filmplezier.

Gerelateerde artikelen

Reacties zijn gesloten.